|
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
A |
Vplyv hlavných prvkov právneho a regulačného rámca na náš podnik |
A1 |
Funkčnosť politického systému v štáte |
|
|
|
|
|
|
|
Monitoruje zmeny v konštitúcii politického systému a aktuálne dianie v tejto oblasti, pričom hodnotí ich dopad na stabilitu politickej situácie v štáte. |
A2a |
Legislatíva upravujúca obchodné vzťahy |
|
|
|
|
|
|
|
A2b |
Pracovnoprávna legislatíva |
|
|
|
|
|
|
|
A3a |
Legislatíva upravujúca dane, poplatky, investície |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v úrovni administrácie a celkovej výške daňových povinností podnikateľov. Všíma si tiež zmeny v investičných stimuloch a sleduje tak vplyv zdaňovania na rozhodnutia v podniku. |
A3b |
Legislatíva upravujúca odvody |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v úrovni administrácie a celkovej výške odvodových povinností. |
A4 |
Trhová regulácia, legislatíva upravujúca hospodársku súťaž |
|
|
|
|
|
|
|
Zaznamenáva zmeny v legislatíve tvoriacej transparentné a spravodlivé trhové prostredie, sleduje aj zásahy regulačných orgánov v niektorých odvetviach. |
A5 |
Konkurzná a exekučná legislatíva |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí uskutočnené zmeny vo vzájomnom postavení veriteľov a dlžníkov pri bankrote firmy, ako aj zmeny v celkovej flexibilite procesov spojených so zánikom podnikania. |
A6 |
Zrozumiteľnosť, použiteľnosť, stálosť právnych predpisov |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje vývoj kvality legislatívnej iniciatívy, nakoľko je legislatíva prehľadná a ako často je potrebné ju upravovať. Takisto hodnotí zhodu prijatých noriem s potrebami podnikateľských subjektov. |
A7 |
Uplatňovanie princípu rovnosti pred zákonom |
|
|
|
|
|
|
|
Vyjadruje, nakoľko sa v praxi zmenilo uplatňovanie ústavou zakotveného rovnakého prístupu úradov k všetkým zainteresovaným subjektom, či už v súdnych sporoch alebo pri verejnom obstarávaní a pod. |
A8 |
Vymáhateľnosť práva, funkčnosť súdnictva |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí úroveň skutočného uplatňovania legislatívy v praxi. Okrem toho sleduje zmeny v parametroch ako sú priemerná dĺžka súdneho konania, procesné prieťahy pri pojednávaní, úroveň korupcie v súdnictve a pod. |
A9 |
Funkčnosť štátnych inšitúcií (kataster, daňové úrady,…) |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje zmeny v administratívnej náročnosti a flexibilite vybavovania podaní pri realizácii úkonov spojených s podnikaním. Hodnotí tiež náklady podnikateľských subjektov s tým spojené. |
A10 |
Regulácia cezhraničného obchodu (clá, licencie, povolenia,…) |
|
|
|
|
|
|
|
Posudzuje zmeny v úrovni regulácie zahraničnej konkurencie na domácom trhu a zároveň aj zmeny v rozsahu obmedzení spojených s cezhraničným obchodom a podnikaním. |
|
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
B |
Vplyv iných rozhodujúcich vonkajších podmienok na náš podnik |
B1 |
Hospodárska politika štátu, dostupnosť informácií |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje transparentnosť a správnosť uskutočňovania hospodárskej politiky zo strany štátu. Ďalej posudzuje informačnú otvorenosť štátnych orgánov pri výkone štátnej správy. |
B2a |
Byrokracia, prieťahy v konaní na úradoch, výkazníctvo |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v úrovni byrokracie (t.j. neopodstatnené prieťahy v konaní na úradoch) v štátnej správe, a to na všetkých jej úrovniach. |
B2b |
Úroveň korupcie na úradoch |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v úrovni korupcie v štátnej správe, a to na všetkých jej úrovniach. |
B3 |
Výskyt hospodárskej kriminality, organizovaného zločinu |
|
|
|
|
|
|
|
Monitoruje úspešnosť vlády pri potláčaní kriminality, spojenej prevažne s hospodárskou činnosťou, vrátane tunelovania podnikov manažmentom, prania špinavých peňazí, výpalníctva a pod. |
B4 |
Efektívnosť hospodárenia štátu, prístup k štátnej pomoci |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v efektivite, s akou štát vynakladá prostriedky daňových poplatníkov. Takisto hodnotí zmeny v efektívnosti a spravodlivosti finančnej pomoci štátu súkromným podnikom. |
B5 |
Cenová stabilita |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje zmeny vo vývoji spotrebiteľských cien, cien výrobcov, nákupných cien vstupov, cien výrobkov/služieb podniku na domácom trhu, zmeny v trhovej kapitalizácii aktív a pod. |
B6 |
Stálosť a predvídateľnosť hodnoty výmenného kurzu EUR |
|
|
|
|
|
|
|
Zachytáva zmeny kurzu EUR voči referenčným menám, menám štátov najvýznamnejších obchodných partnerov podniku, aj to ako tento vývoj ovplyvňuje obchodné vzťahy voči zahraničiu. |
B7 |
Prístup k finančným zdrojom (úvery, kapitálový trh, …) |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje zmeny v dostupnosti bankových pôžičiek, ale aj možnosti získavania zdrojov priamo na kapitálovom trhu (emisie akcií, obligácií), pričom zohľadňuje aj ich cenu. |
B8 |
Úroveň infraštruktúry (doprava, telekomunikácie, …) |
|
|
|
|
|
|
|
Monitoruje zmeny v úrovni a dostupnosti infraštruktúry a s ňou spojených služieb. Všíma si parametre ako napríklad pokrytie územia republiky a regiónov, cena za používanie alebo existencia alternatív. |
B9 |
Kvalita a dostupnosť výrobných vstupov, pracovnej sily |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v kvalitatívnej úrovni a dostupnosti/dostatku fyzických výrobných vstupov. Sleduje tiež vývoj úrovne pracovnej sily v oblasti kvalifikácie, produktivity, pracovného nasadenia atď. |
B10 |
Spoľahlivosť, finančná disciplína obchodných partnerov |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje zmeny v kvalite dodávateľských a odberateľských vzťahov spoločnosti a v priechodnosti finančných tokov v rámci podnikovej sféry. |
|
-3 |
-2 |
-1 |
0 |
1 |
2 |
3 |
C |
Vplyv nášho podniku na kvalitu podnikateľského prostredia |
C1 |
Napĺňanie vízie, zámerov podniku |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje, nakoľko podnik plní svoje – v strategickom pláne stanovené – ciele. Porovnáva plánovaný vývoj týchto cieľov, ale aj iných dôležitých ukazovateľov so skutočnosťou. |
C2 |
Výkonnosť, produktivita, ziskovosť podniku |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v kvantitatívnych ukazovateľoch hospodárenia podniku, napríklad v objeme výroby, predaja alebo tržieb, v produktivite a ziskovosti podniku. |
C3 |
Systém riadenia, manažment ľudských zdrojov |
|
|
|
|
|
|
|
Všíma si zmeny v organizácii riadenia spoločnosti, či už je to manažment procesov alebo manažment ľudských zdrojov. |
C4 |
Investičný a technologický rozvoj, kvalita produkcie/služieb |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v technologickej úrovni výroby/služieb v súvislosti s investičnou výstavbou, prípadne zmeny v kvalite finálnej produkcie/služieb spôsobené inými ako technologickými faktormi. |
C5 |
Likvidita, cash-flow, plnenie záväzkov podniku |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje zmeny vo vývoji medzipodnikovej likvidity a včasného uhrádzania záväzkov, upozorňuje na prípadný výskyt druhotnej platobnej neschopnosti. |
C6 |
Vystupovanie voči obchodným partnerom, riešenie sporov |
|
|
|
|
|
|
|
Posudzuje zmeny v prístupe podniku k riešeniu sporných situácií vo vzťahu k svojim partnerom. Dôraz kladie na vývoj prípadných obchodných sporov a riešenia vedúce k ich prevencii. |
C7 |
Zamestnanosť, systém odmeňovania, sociálny program |
|
|
|
|
|
|
|
Všíma si zmeny v celkovom počte pracovníkov, ale aj v kvalite pracovnoprávnych vzťahov podniku so svojimi zamestnancami. Berie do úvahy mzdové a iné ohodnotenie pracovnej sily. |
C8 |
Vzťah k životnému prostrediu |
|
|
|
|
|
|
|
Sleduje zmeny v enviromentálnej politike podniku, v reálnej úrovni znečistenia životného prostredia, ako aj v podpore (finančnej resp. inej) enviromentálnych aktivít a organizácií. |
C9 |
Informačná otvorenosť, vystupovanie vo verejnosti, imidž |
|
|
|
|
|
|
|
Zaznamenáva vývoj v oblasti vzťahov s verejnosťou, sleduje zmeny v spôsobe medializácie informácií o spoločnosti. Rovnako posudzuje zmeny v prísune informácií a vo vnímaní podniku verejnosťou. |
C10 |
Podpora miestneho regiónu, dobročinnosť |
|
|
|
|
|
|
|
Hodnotí zmeny v prístupe podniku k zveľaďovaniu svojho bezprostredného okolia, resp. v podpore charitatívnych podujatí a organizácií. Kritériom je nezištnosť takejto podpory. |