Prostredníctvom tejto aktivity je možné sledovať, ako politici realizujú odporúčania na zlepšovanie podnikateľského prostredia, ktoré PAS sformulovala vo svojich projektoch. Odporúčania z projektov PAS sú zatriedené do jednotlivých oblastí a v rámci oblastí zoradené podľa ratingu.
Rating vznikol prenásobením užitočnosti odporúčania hodnotenej na škále od 1 do 10, kde 10 vyjadruje mimoriadnu užitočnosť a realizovateľnosti odporúčania hodnotenej na škále od 1 do 10, kde 10 znamená, že odporúčanie je jednoducho realizovateľné (hodnotila sa technická náročnosť realizácie opatrenia, nie politická priechodnosť). Pokiaľ má opatrenie maximálny rating na úrovni 100 bodov, znamená to, že odporúčanie je mimoriadne užitočné a jednoducho realizovateľné. Mieru užitočnosti a realizovateľnosti vyhodnotili členovia Strategickej rady PAS v októbri 2013.
Stĺpec s názvom plnenie vyjadruje, do akej miery sú konkrétne odporúčania zrealizované v praxi. Určuje sa na základe expertného hodnotenia. Každému odporúčaniu je priradená jedna z nasledujúcich hodnôt, kde:
- 0 % znamená, že odporúčanie sa nerealizuje vôbec,
- 25% znamená, že odporúčanie je zrealizované z menšej časti,
- 50% znamená, že odporúčanie je spolovice zrealizované,
- 75% znamená, že odporúčanie je zrealizované z väčšej časti,
- 100 % znamená, že odporúčanie je zrealizované úplne.
Skóre vzniká jednoduchým prenásobením hodnôt ratingu a plnenia. Indikuje, do akej miery sa politici v reálnej implementácii odporúčaní PAS priblížili k ideálnemu stavu, t.j. stavu, kedy by boli všetky odporúčania PAS zrealizované na 100%.
V nasledujúcich tabuľkách je možné odporúčania PAS alebo oblasti zoraďovať podľa rôznych kritérií. Pre korektné fungovanie zoraďovania je potrebné mať zapnutý JavaScript.
Prehľad odporúčaní PAS a ich plnenia podľa oblastí (sumár)
# | oblasť | počet opatrení |
celkový rating |
plnenie | celkové skóre |
---|---|---|---|---|---|
A | Byrokracia | 5 | 257 | 51,68% | 132,58 |
B | Dane a odvody | 16 | 881 | 28,03% | 246,83 |
C | Dopravná infraštruktúra | 7 | 354 | 12,32% | 43,59 |
D | Eurofondy | 13 | 661 | 46,07% | 304,38 |
E | Konkurz a reštrukturalizácia | 15 | 686 | 55,44% | 380,44 |
F | Korupcia a transparentnosť | 16 | 809 | 14,15% | 114,53 |
G | Pôda a stavebné konanie | 9 | 383 | 16,84% | 64,55 |
H | Právny rámec podnikania | 10 | 546 | 11,28% | 61,56 |
I | Sociálny systém | 8 | 346 | 4,07% | 14,06 |
J | Školstvo | 5 | 235 | 31,03% | 72,98 |
K | Trh práce | 12 | 531 | 3,38% | 17,94 |
L | Verejné financie | 14 | 736 | 36,20% | 266,63 |
M | Verejné obstarávanie | 8 | 442 | 34,66% | 153,29 |
N | Vymožiteľnosť práva | 26 | 1 379 | 16,30% | 224,77 |
Z | Zdravotníctvo | 4 | 201 | 6,69% | 13,41 |
spolu | 168 | 8 447 | 25,00% | 2 111,54 |
Prehľad odporúčaní PAS a ich plnenia (podrobný zoznam)
# | oblasť | odporúčanie | rating | plnenie | skóre |
---|---|---|---|---|---|
A.01 | Byrokracia | Elektronicky prepojiť registre verejnej správy a umožniť vzájomné zdieľanie údajov medzi jednotlivými úradmi | 59 | 0% | 0,0 |
A.02 | Byrokracia | Uviesť na všetkých formulároch odhad času, koľko času zaberie ich vyplnenie a uviesť kontakt, kam zavolať, ak vyplnenie trvalo dlhšie | 56 | 0% | 0,0 |
A.03 | Byrokracia | Umožniť elektronické ohlásenie živnosti či podanie návrhu na zápis obchodnej spoločnosti | 55 | 100% | 55,3 |
A.04 | Byrokracia | Pokračovať v zjednodušovaní vstupu do podnikania; rozšíriť agendu jednotných kontaktných miest, a to na všetky typy podnikateľov (aj právnické osoby) | 49 | 100% | 49,0 |
A.05 | Byrokracia | Integrovať agendu zakladania obchodných spoločností na jeden úrad | 38 | 75% | 28,3 |
B.01 | Dane a odvody | Posilniť daňové kontroly s cieľom odhaľovať podvody s DPH, preferovať také (napríklad softvérové) nástroje odhaľovania podvodov, ktoré nebudú predstavovať neprimeranú administratívnu záťaž podnikateľov napríklad pri registrácii za platcov DPH či pri podávaní výkazov | 81 | 75% | 60,6 |
B.02 | Dane a odvody | Kľúčové parametre daňovo-odvodového systému (sadzby, limity vymeriavacieho základu) meniť len raz ročne a v rovnakom termíne (napríklad k 1. júlu) | 72 | 25% | 18,0 |
B.03 | Dane a odvody | Opätovne zjednotiť sadzby DPH a dane z príjmu právnických a fyzických osôb na 19 % | 62 | 0% | 0,0 |
B.04 | Dane a odvody | Prijať daňovo-odvodovú reformu, ktorá zjednoduší systém výpočtu daní a odvodov a v ktorej sa rušenie nesystémových výnimiek premietne do zníženia celkového daňového zaťaženia | 60 | 0% | 0,0 |
B.05 | Dane a odvody | Zrušiť zamestnaneckú prémiu, cez ktorú štát dotuje slabo platené pracovné miesta a riešiť vysoké náklady práce nízkokvalifikovaných zamestnancov odpočítateľnou položkou na odvody | 60 | 0% | 0,0 |
B.06 | Dane a odvody | Pre transakcie, ktoré slovenská legislatíva nerieši, umožniť firmám vyžiadať si vopred záväzné posúdenie konkrétnej transakcie daňovým úradom (za správny poplatok) a eliminovať tak zbytočnú právnu neistotu | 58 | 100% | 58,3 |
B.07 | Dane a odvody | Stanoviť sadzbu sociálneho odvodu na 25 % z ceny práce a sadzbu zdravotného odvodu na 10 % z ceny práce a zaviesť jednotný odvodový strop vo výške 3 násobku priemerne ceny práce (systém 25‐10‐3) | 58 | 0% | 0,0 |
B.08 | Dane a odvody | Informovať o praktických dôsledkoch zmien predpisov v oblasti odvodového zaťaženia na internete; upozorniť podnikateľov na dôležité zmeny napríklad emailom (tých, ktorí vopred prejavia záujem) | 58 | 25% | 14,4 |
B.09 | Dane a odvody | Revidovať počet a rozsah výkazov a hlásení; nevyžadovať duplicitné nahlasovanie rovnakých údajov viacerým inštitúciám; v prípade tých oznámení, ktoré zamestnávatelia už môžu realizovať elektronickou poštou, nevyžadovať písomné potvrdenie | 58 | 50% | 28,9 |
B.10 | Dane a odvody | Zjednotiť výber daní a odvodov a príslušné výkazníctvo a hlásenia na daňových (finančných) úradoch | 56 | 25% | 14,0 |
B.11 | Dane a odvody | Zlúčiť všetky povinné sociálne odvody do jedného sociálneho odvodu | 54 | 0% | 0,0 |
B.12 | Dane a odvody | Predkladať jedno ročné spoločné daňovo-odvodové priznanie fyzických osôb | 44 | 75% | 33,3 |
B.13 | Dane a odvody | Previesť povinnosť platiť odvody na zamestnávateľa, zrušiť odvody „platené zamestnancom“ | 43 | 0% | 0,0 |
B.14 | Dane a odvody | Zrušiť inštitút hrubej mzdy a odvody počítať na báze ceny práce – superhrubej mzdy a adekvátne upraviť sadzby tak, aby bol vplyv na čisté príjmy zamestnancov, náklady zamestnávateľov a verejné financie čo najmenší | 40 | 0% | 0,0 |
B.15 | Dane a odvody | Zdobrovoľniť poistenie v nezamestnanosti | 39 | 50% | 19,4 |
B.16 | Dane a odvody | Zrušiť rezervný fond solidarity a adekvátne zvýšiť sadzbu dôchodkového poistenia | 38 | 0% | 0,0 |
C.01 | Dopravná infraštruktúra | Prehodnotiť uvažovanú sieť početných rýchlostných ciest. Tam, kde intenzity dopravy zďaleka neindikujú potrebu vysokokapacitnej komunikácie, zvážiť ekonomickejšiu a rýchlejšie realizovateľnú alternatívu rekonštrukcie existujúcej cesty 1. triedy so zvýšením jej kapacity | 58 | 25% | 14,5 |
C.02 | Dopravná infraštruktúra | Podrobiť portfólio veľkých investičných zámerov Železníc SR i Národnej diaľničnej spoločnosti nezávislým analýzam, ktoré zhodnotia nielen ich možné prínosy, ale aj primeranosť nákladov úžitkom, ktoré prinesú; identifikovať a uprednostniť investície s najpriaznivejším pomerom cena/úžitok | 58 | 0% | 0,0 |
C.03 | Dopravná infraštruktúra | Nepokračovať v pokryteckej hre na nezahŕňanie záväzkov z PPP projektov do štátneho dlhu; v rozhodovaní o spôsobe financovania uprednostniť efektívnosť pre verejné financie – i za cenu vyššej záťaže pre deficit verejných financií v najbližších rokoch | 56 | 0% | 0,0 |
C.04 | Dopravná infraštruktúra | Identifikovať a eliminovať hlavné dôvody predražovania líniových stavieb v SR oproti iným krajinám (okrem tých, ktoré sú dané prírodnými podmienkami) | 51 | 0% | 0,0 |
C.05 | Dopravná infraštruktúra | Výrazne zvýšiť zdroje investované do údržby, opráv a rekonštrukcií ciest 1. triedy – v ostatnom desaťročí sa do nich takmer vôbec neinvestovalo; ďalšie hromadenie investičného deficitu by si v budúcnosti vynútilo podstatne vyššie náklady na sanáciu ciest, ktoré sa dostanú do havarijného stavu | 51 | 25% | 12,7 |
C.06 | Dopravná infraštruktúra | Zadefinovať udržateľnú dynamiku výstavby diaľnic a rýchlostných ciest | 47 | 0% | 0,0 |
C.07 | Dopravná infraštruktúra | Znova zvážiť aj alternatívy trasovania problémových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest (napr. D1 pri Žiline, R1/R3 na strednom Slovensku, R7 pri Bratislave a pod.) | 33 | 50% | 16,4 |
D.01 | Eurofondy | Bezplatne sprístupniť na internete informáciu o všetkých doteraz podporených projektoch z fondov EÚ a rezortných finančných nástrojov v geografickom informačnom systéme s vecným, finančným a územným členením | 66 | 75% | 49,8 |
D.02 | Eurofondy | Každému žiadateľovi o podporu garantovať rovnaký čas na doplnenie a spresnenie chýbajúcich podkladov | 61 | 75% | 45,9 |
D.03 | Eurofondy | Bezplatne sprístupniť na internete všetky informácie o projektoch predložených v rámci jednotlivých výziev a OP, o priebehu ich hodnotenia a schvaľovania | 60 | 75% | 44,6 |
D.04 | Eurofondy | Verejné obstarávania realizované v súvislosti s fondmi EÚ realizovať elektronicky | 58 | 50% | 29,0 |
D.05 | Eurofondy | Zaviesť povinnosť informovať o konkrétnych dôvodoch neschválenia projektu žiadateľa | 57 | 75% | 42,8 |
D.06 | Eurofondy | Stanoviť jednoznačné a adresné kritériá pre všetky vyhlasované výzvy s minimalizáciou subjektívneho hodnotenia hodnotiteľmi, zverejniť ich vždy pred vyhlásením výziev a nemeniť ich následne | 51 | 50% | 25,4 |
D.07 | Eurofondy | Zaviesť dvojkolové predkladanie v prípade investičných projektov (podrobnú projektovú dokumentáciu a stavebné povolenie vyžadovať až v druhom kole od užšieho počtu žiadateľov, ktorí prejdú základným sitom výberu – v ňom by sa hodnotil prínos zámeru) | 47 | 50% | 23,7 |
D.08 | Eurofondy | Vykonať audit systémových nedostatkov riadenia, inštitucionálneho a personálneho zabezpečenia distribúcie fondov EÚ na Slovensku | 47 | 0% | 0,0 |
D.09 | Eurofondy | Zvýšiť dôraz na adresnosť pri koncipovaní výziev (možnosť odsledovať reálny dopad na sociálno-ekonomický rozvoj), v odôvodnených prípadoch primerane zvýšiť spolufinancovanie projektov, čím sa zabezpečí zdravá regulácia počtu žiadostí a dá vyšší dôraz na kvalitu projektov a ich územnú potrebnosť | 45 | 25% | 11,3 |
D.10 | Eurofondy | Pred zverejnením výziev realizovať „ex ante“ hodnotenie ich zrozumiteľnosti a jednoznačného nastavenia | 43 | 0% | 0,0 |
D.11 | Eurofondy | Redukovať objem vyžadovaných príloh a potvrdení, elektronizovať a zautomatizovať celý proces | 43 | 50% | 21,3 |
D.12 | Eurofondy | Prehodnotiť nastavenie monitorovacích kritérií (kritériom by nemal byť napr. počet vybudovaných kilometrov verejnej kanalizácie ale skôr počet napojených obyvateľov na verejnú kanalizáciu, investičné a prevádzkové náklady na vybudovanie kanalizácie a zabezpečenie čistenia komunálnych odpadových vôd na jedného obyvateľa) | 42 | 25% | 10,5 |
D.13 | Eurofondy | Zabezpečiť predfinancovanie projektov a priebežné preplácanie faktúr súvisiacich s realizáciou projektov | 40 | 0% | 0,0 |
E.01 | Konkurz a reštrukturalizácia | Čo najskôr vytvoriť insolvenčný register napríklad podľa vzoru Českej republiky, v ktorom budú zverejňované aktuálne informácie o konkurzných konaniach a konkurzných správcoch, dokumenty z konkurzných spisov a zákonom stanovené informácie týkajúce sa dlžníkov | 54 | 25% | 13,6 |
E.02 | Konkurz a reštrukturalizácia | Otvoriť konkurzy veriteľským návrhom; pripustiť, aby veriteľ mohol iniciovať konkurzné konanie pre pohľadávku, ktorú riadne vedie v účtovníctve; zjednodušiť prihlasovanie pohľadávok aj pre drobných podnikateľov či zamestnancov úpadcu | 54 | 50% | 26,8 |
E.03 | Konkurz a reštrukturalizácia | Spresniť skutkovú podstatu marenia konkurzného konania tak, aby jednoznačne zahrňovala aj oneskorené podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu dlžníkom | 52 | 25% | 13,0 |
E.04 | Konkurz a reštrukturalizácia | Zaviesť možnosť veriteľov vymeniť reštrukturalizačného správcu z dôvodov nekonania s odbornou starostlivosťou | 50 | 25% | 12,5 |
E.05 | Konkurz a reštrukturalizácia | Umožniť prihlasovanie pohľadávok počas celého konkurzu, teda aj po uplynutí základnej 45 dňovej prihlasovacej lehoty; veriteľ pohľadávky prihlásenej po základnej lehote však nebude mať s takouto pohľadávkou spojené hlasovacie právo a právo účasti vo veriteľských orgánoch | 49 | 100% | 48,6 |
E.06 | Konkurz a reštrukturalizácia | Vylúčiť hlasovacie práva spojené s pohľadávkami spriaznených veriteľov, najmä s pohľadávkami samotných akcionárov | 47 | 100% | 46,5 |
E.07 | Konkurz a reštrukturalizácia | Pohľadávkou proti podstate by mal byť v záujme zrovnoprávnenia veriteľov len taký nárok, ktorý predstavuje nevyhnutný náklad spojený so správou alebo speňažovaním majetku; čo najviac dbať na pomerné uspokojovanie všetkých veriteľov | 46 | 100% | 46,0 |
E.08 | Konkurz a reštrukturalizácia | Zmeniť definíciu predlženia tak, aby sa čo najviac približovala pojmu záporného vlastného imania; zohľadňovať v definícii predlženia prípadné budúce výnosy a podriadené záväzky | 45 | 100% | 45,3 |
E.09 | Konkurz a reštrukturalizácia | Posilniť postavenie veriteľov v oblasti konkurzného a exekučného práva | 44 | 100% | 44,4 |
E.10 | Konkurz a reštrukturalizácia | Znížiť poplatok za podanie návrhu na vyhlásenie konkurzu, prípadne zaviesť možnosť vrátenia časti poplatku pri veriteľskom konkurze, ak sa návrh na konkurz ukáže ako dôvodný | 44 | 25% | 11,0 |
E.11 | Konkurz a reštrukturalizácia | V záujme ochrany dlžníka pred šikanóznymi návrhmi veriteľov zaviesť povinnosť pre súd, aby pred vyhlásením konkurzu nariadil pojednávanie – ak o to dlžník požiada – a o vyhlásení konkurzu rozhodol až na základe skutočností, ktoré vyplynú z pojednávania | 44 | 50% | 21,9 |
E.12 | Konkurz a reštrukturalizácia | Vylúčiť hlasovacie práva spojené so zmluvnými pokutami a inými sankciami, prípadne priznať veriteľom hlasovacie práva výlučne na istinu pohľadávky | 41 | 25% | 10,2 |
E.13 | Konkurz a reštrukturalizácia | Vylúčiť hlasovacie práva spojené s podriadenými pohľadávkami | 41 | 100% | 40,7 |
E.14 | Konkurz a reštrukturalizácia | Proces reštrukturalizácie upraviť tak, aby štátny veriteľ, pod podmienkou, že jeho správanie bude mať povahu trhového veriteľa, mal reálnu možnosť podporiť reštrukturalizačný plán, a to bez toho, aby to spadalo pod zdĺhavé konania o poskytnutí štátnej pomoci | 39 | n/a | n/a |
E.15 | Konkurz a reštrukturalizácia | Zvážiť pripustenie mimoriadnych opravných prostriedkov; súčasná legislatíva striktne obmedzuje možnosť podať odvolanie voči väčšine rozhodnutí vydaných v rámci konkurzného a reštrukturalizačného konania v záujme zrýchlenia konania; pri rozhodnutiach zásadnej povahy však má význam uprednostniť kvalitu pred rýchlosťou | 38 | n/a | n/a |
F.01 | Korupcia a transparentnosť | Podmieniť platnosť zmlúv týkajúcich sa použitia verejných prostriedkov ich zverejnením na užívateľsky priateľskej internetovej stránke; pri zmluvách nad určitú sumu zvážiť povinnosť zverejniť návrh zmluvy na primerané časové obdobie ešte pred jej plánovaným podpisom (tiež na internete) ako ďalšiu podmienku platnosti zmluvy | 85 | 100% | 85,0 |
F.02 | Korupcia a transparentnosť | Namiesto politických nominantov obsadiť posty top manažérov spoločností vo vlastníctve štátu cez medzinárodné výberové konania; stanoviť najatým manažérom merateľné ciele a na ich plnenie naviazať odmeňovanie i predlžovanie ich manažérskych zmlúv | 68 | 0% | 0,0 |
F.03 | Korupcia a transparentnosť | Postupne sústreďovať verejné údaje o firmách na jednom mieste s cieľom umožniť komfortné vyhľadávanie komplexných informácií o firmách | 66 | 25% | 16,4 |
F.04 | Korupcia a transparentnosť | Sprehľadniť agendu stretnutí politických nominantov vo verejných funkciách s reprezentantmi záujmových skupín; v prvom kroku zaviesť a zverejniť elektronické návštevné knihy inštitúcií riadených politickými nominantmi | 57 | 0% | 0,0 |
F.05 | Korupcia a transparentnosť | Zverejňovať životopisy a manažérske zmluvy, vrátane odmien a iných benefitov, manažérov firiem s majetkovou účasťou štátu a samospráv; bez zverejnenia by mali byť zmluvy zo zákona neplatné; výšku benefitov regulovať podľa plnenia firemných cieľov a harmonizovať reportovanie ukazovateľov výkonnosti týchto firiem | 54 | 0% | 0,0 |
F.06 | Korupcia a transparentnosť | Podporiť nahlasovateľov nekalých praktík zákonom s dôrazom na ich právnu ochranu | 53 | 25% | 13,1 |
F.07 | Korupcia a transparentnosť | Precizovať text zákona o slobodnom prístupe k informáciám, aby sa povinnosť zverejňovať všetky dokumenty súvisiace s nakladaním s verejnými zdrojmi dala ťažšie obchádzať obštrukciami úradníkov či rozhodnutiami súdov nerešpektujúcich cieľ zákona | 50 | 0% | 0,0 |
F.08 | Korupcia a transparentnosť | Podporiť zvýšenie vymožiteľnosti práva pomocou monitorovania času od spáchania trestného činu po odsúdenie a zavedením verejného registra mimopracovných príjmov sudcov | 49 | 0% | 0,0 |
F.09 | Korupcia a transparentnosť | V novom programovom období rátať aj s podporou financovania protikorupčných projektov, najmä zameraných na prípravu a presadzovanie systémových zmien na potláčanie korupcie a klientelizmu | 47 | 0% | 0,0 |
F.10 | Korupcia a transparentnosť | Odborníkov z firiem, ktoré pôsobia mimo vzťahov s vysokou vnímanou mierou korupcie požiadať o poskytnutie nezávislých expertíz podmienok obstarávania unikátnych, teda korupčne najrizikovejších tovarov a služieb; mohli by sa stať základom od vlády nezávislých stálych komisií | 46 | 0% | 0,0 |
F.11 | Korupcia a transparentnosť | Vytvoriť verejný register politických nominácií vo verejnej správe s cieľom prepojiť riadiace úspechy či neúspechy priamo s politickými stranami | 45 | 0% | 0,0 |
F.12 | Korupcia a transparentnosť | Posúvať dôraz z pasívneho k aktívnemu prístupu k informáciám (t.j. od vyžadovania informácií cez infozákon k ich automatickému zverejňovaniu verejnou správou) | 44 | 0% | 0,0 |
F.13 | Korupcia a transparentnosť | Zrušiť možnosť trestného stíhania za ohováranie a ponechať tak len možnosť žaloby v rámci občianskeho konania | 43 | 0% | 0,0 |
F.14 | Korupcia a transparentnosť | Požadovať od orgánov EÚ zjednodušenie predpisov týkajúcich sa čerpania eurofondov; v novom programovom období od roku 2014 do 2020 presadzovať programy a projekty, ktorých výstupy a výsledky bude možné jednoducho merať, kontrolovať a zrozumiteľne komunikovať verejnosti | 39 | 0% | 0,0 |
F.15 | Korupcia a transparentnosť | Zaradiť v legislatívnom procese do analýzy dopadov aj doložku vplyvu na korupciu a klientelizmus a s nimi priamo súvisiacu byrokraciu | 34 | 0% | 0,0 |
F.16 | Korupcia a transparentnosť | Podporovať šírenie najlepších skúseností (best practices) samospráv v potláčaní korupcie a klientelizmu | 33 | 0% | 0,0 |
G.01 | Pôda a stavebné konanie | Nevyžadovať opakované vyjadrenia rôznych inštitúcií v územnom a následne aj stavebnom konaní | 54 | 0% | 0,0 |
G.02 | Pôda a stavebné konanie | Stanoviť stavebným úradom povinnosť vydať žiadateľovi o povolenie záväzný zoznam požadovaných dokumentov a dotknutých subjektov, aby sa vylúčili dodatočné požiadavky a zbytočné prieťahy | 53 | 0% | 0,0 |
G.03 | Pôda a stavebné konanie | Zabezpečiť dodržiavanie zákonných lehôt všetkými inštitúciami, ktorých vyjadrenie sa vyžaduje v územnom či stavebnom konaní, a to aj pod hrozbou sankcií | 44 | 25% | 11,0 |
G.04 | Pôda a stavebné konanie | Urobiť poriadok v údajoch katastra nehnuteľností, aby sa v dohľadnom čase stal spoľahlivým zdrojom údajov o vlastníckych právach k pozemkom | 44 | 25% | 11,0 |
G.05 | Pôda a stavebné konanie | Vytvoriť účinné preventívne a sankčné nástroje proti vzniku čiernych stavieb | 44 | 50% | 21,9 |
G.06 | Pôda a stavebné konanie | Sfunkčniť Slovenský pozemkový fond a zabezpečiť transparentné nakladanie s pôdou neznámych vlastníkov (napr. prenajímanie pôdy cez verejné súťaže, aktívny prístup pri vyvlastňovacom konaní pozemkov najmä pre líniové stavby vo verejnom záujme) | 44 | 25% | 11,0 |
G.07 | Pôda a stavebné konanie | Výrazne zjednodušiť stavebno-povoľovací proces pri menších stavbách v prípade ich zhody s územným plánom | 39 | 25% | 9,7 |
G.08 | Pôda a stavebné konanie | Zvážiť zaviesť povinnosť vydania príslušných povolení v skrátenej lehote v prípade uhradenia správneho poplatku | 32 | 0% | 0,0 |
G.09 | Pôda a stavebné konanie | Zvážiť možnosti opatrení, ktoré by stimulovali i nútili vlastníkov rozdrobených parciel k ich sceľovaniu a umožnili tiež narábať s drobnými pozemkami neznámych vlastníkov; dbať na zachovanie ochrany vlastníckych práv a primeranosť náhrad | 30 | 0% | 0,0 |
H.01 | Právny rámec podnikania | Striktne zakázať novelizácie zákonov prostredníctvom vsuviek (prílepkov) k návrhom zákonov v druhom čítaní, ktoré vecne nesúvisia s navrhovanou zmenou | 78 | 0% | 0,0 |
H.02 | Právny rámec podnikania | Posilniť nezávislosť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví; politicky ovládateľný úrad neposkytuje dostatočné záruky pred deformáciami (napríklad udržiavanie nízkych cien energií pre domácnosti na úkor sadzieb pre podnikateľov, ktoré v konečnom dôsledku aj tak hradia spotrebitelia pri nákupoch tovarov a služieb); personálne a odborne poddimenzovaný úrad je tiež slabým partnerom pre energetické firmy napríklad pri kontrole oprávnených nákladov | 59 | 0% | 0,0 |
H.03 | Právny rámec podnikania | Vytvoriť priestor pre verejné pripomienkovanie pozmeňovacích návrhov poslancov prednesených v rámci druhého čítania a zaviesť povinnosť, aby o každom poslaneckom pozmeňovacom a doplňujúcom návrhu s výnimkou legislatívno-technických návrhov museli najprv rokovať príslušné výbory Národnej rady SR | 58 | 0% | 0,0 |
H.04 | Právny rámec podnikania | Zrušiť kriminalizovanie cenotvorby (príslušné časti § 261 Trestného zákona), zmierniť administratívne sankcie za porušovanie „cenovej disciplíny“ (zákon o cenách) | 58 | n/a | n/a |
H.05 | Právny rámec podnikania | V novom zákone o legislatívnych pravidlách stanoviť povinnosť doložiť k návrhom zákonov s dopadom na podnikanie a verejné financie podrobnú dopadovú štúdiu | 56 | 25% | 14,1 |
H.06 | Právny rámec podnikania | Analýzu dopadov právnych noriem preniesť na Radu pre rozpočtovú zodpovednosť alebo NBS | 52 | 0% | 0,0 |
H.07 | Právny rámec podnikania | Obmedziť možnosť využitia inštitútu vyvlastnenia pre iné ako líniové stavby a stavby nevyhnutné pre zaistenie bezpečnosti obyvateľstva; dôsledne dbať na dodržanie zásad proporcionality a primeranej náhrady pre vyvlastňovanie za účelom stavieb vo verejnom záujme | 49 | 0% | 0,0 |
H.08 | Právny rámec podnikania | Zrušiť zákon o strategických podnikoch | 48 | 100% | 47,5 |
H.09 | Právny rámec podnikania | Zrušiť zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných reťazcoch; nie je dôvod, aby boli vzťahy výrobcov potravín a obchodníkov regulované inými ako všeobecnými predpismi súkromného práva, respektíve možnosťou súdnej kontroly porušovania zásady poctivého obchodného styku | 47 | 0% | 0,0 |
H.10 | Právny rámec podnikania | Odstrániť z legislatívnych pravidiel vlády ustanovenie umožňujúce „z dôvodu naliehavosti“ schváliť návrh zákona bez predchádzajúceho pripomienkového konania | 42 | 0% | 0,0 |
I.01 | Sociálny systém | Zverejňovať beneficientov sociálnych dávok na internete | 62 | 0% | 0,0 |
I.02 | Sociálny systém | Upraviť parametre sociálneho systému tak, aby sa odstránil negatívny vplyv na motiváciu pracovať | 56 | 25% | 14,1 |
I.03 | Sociálny systém | Vytvorenie jednoduchej softvérovej aplikácie – kalkulačky, prostredníctvom ktorej by si záujemcovia mohli jednoducho zistiť alebo overiť, na ktoré dávky majú nárok | 50 | 0% | 0,0 |
I.04 | Sociálny systém | Zaviesť daňovo-sociálne účty, na ktorých by finančný úrad evidoval inkasované dane a odvody a cez ktoré by sa vyplácali všetky typy peňažných sociálnych dávok | 45 | 0% | 0,0 |
I.05 | Sociálny systém | Permanentné monitorovanie nízkopríjmových a nezamestnaných poberateľov sociálnych dávok, aby bolo možné upravovať parametre sociálneho systému a nastavovať motivačné prvky pre najpočetnejšie skupiny poberateľov dávok; tento monitoring by mal byť v kompetencii Sociálnej poisťovne a mal by byť verejne dostupný | 36 | 0% | 0,0 |
I.06 | Sociálny systém | Zdobrovoľniť druhý pilier dôchodkového poistenia pre sporiteľov s nadpriemerným príjmom (premeniť ho na dobrovoľné komerčné sporenie) | 34 | 0% | 0,0 |
I.07 | Sociálny systém | Skúmať vplyv zmien v sociálnom systéme na zamestnanosť a aktivity jednotlivcov smerujúce k zvyšovaniu kvalifikácie a vlastných príjmov; sociálny systém musí byť dostatočne flexibilný na to, aby vedel stimulovať najpočetnejšie marginalizované skupiny vstúpiť na trh práce pri zohľadnení rozpočtových možností Sociálnej poisťovne | 32 | 0% | 0,0 |
I.08 | Sociálny systém | Začať verejnú diskusiu o postupnej redukcii plnení (a zásluhovosti) v starobnom dôchodkovom poistení tak, aby boli solidárne systémy udržateľné aj v nasledujúcich desaťročiach | 30 | 0% | 0,0 |
J.01 | Školstvo | Zaviesť informačné programy na základných i stredných školách o situácii a očakávaných potrebách na regionálnom i národnom trhu práce formou sledovania uplatniteľnosti a mzdového ohodnotenie absolventov | 63 | 25% | 15,9 |
J.02 | Školstvo | Podporiť výučbu cudzích jazykov na školách, a tiež v procese rekvalifikácie a celoživotného vzdelávania | 60 | 50% | 29,8 |
J.03 | Školstvo | Podporiť spoluprácu vzdelávacích a výskumných inštitúcií so súkromnou sférou na všetkých úrovniach vzdelania; zviditeľňovať inšpiratívne príklady | 44 | 25% | 10,9 |
J.04 | Školstvo | Zvýšiť verejné výdavky na školstvo, vedu a výskum, podporiť súkromné investície v týchto segmentoch | 36 | 0% | 0,0 |
J.05 | Školstvo | Prizývať a zapájať do reformy vzdelávacieho systému aj zamestnávateľov, podporovať diskusiu, výmenu informácií a vznik dobrovoľných dohôd | 33 | 50% | 16,5 |
K.01 | Trh práce | Upraviť pravidlá extenzie kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa tak, aby sa dôsledne rešpektoval princíp zmluvnej voľnosti | 67 | 0% | 0,0 |
K.02 | Trh práce | Zrušiť inštitút minimálnej mzdy, alebo ju aspoň nezvyšovať rýchlejšie, ako rastie priemerná mzda (zachovať jej súčasný pomer k čistej priemernej mzde) | 62 | 0% | 0,0 |
K.03 | Trh práce | Uzákoniť taký právny rámec zamestnávania ľudí, ktorý poskytne väčšiu flexibilitu zamestnávateľom, zabezpečí primeranú ochranu zamestnancom a bude stimulovať investície do ľudského kapitálu a odbúra obavy zamestnávateľov z prijímania nových pracovníkov (o.i. zrušiť súbeh výpovednej lehoty a odstupného) | 51 | 0% | 0,0 |
K.04 | Trh práce | Namiesto investičných stimulov na tvorbu pracovných miest vo vybraných podnikoch prijímať opatrenia stimulujúce zamestnávanie v malých, stredných i veľkých firmách | 45 | 0% | 0,0 |
K.05 | Trh práce | Zlepšiť a zefektívniť zber dát o trhu práce a ich prístupnosť odbornej verejnosti | 42 | 0% | 0,0 |
K.06 | Trh práce | Zaviesť komplexný informačný systém služieb zamestnanosti, ktorý prepojí dnes oddelené databázy na centrálnej a lokálnych úrovniach a zavedie individuálne účty klientov | 42 | 0% | 0,0 |
K.07 | Trh práce | Obnoviť možnosť neobmedzeného opakovania dohody o práci na dobu určitú medzi zamestnancom a zamestnávateľom | 41 | 0% | 0,0 |
K.08 | Trh práce | Výrazne znížiť administratívnu náročnosť agendy ľudských zdrojov, ktorá zbytočne zvyšuje náklady podnikateľom i verejným inštitúciám | 40 | 0% | 0,0 |
K.09 | Trh práce | Hľadať účinné nástroje na začlenenie marginalizovaných skupín na trh práce; zviditeľňovať príklady dobrej praxe vo firemnej integrácii nízko-kvalifikovaných pracovníkov do pracovného procesu | 36 | 25% | 9,0 |
K.10 | Trh práce | Aktivizovať ľudský potenciál rozvinutím komunálnych pracovných aktivít (napr. opatrenia protipovodňovej prevencie, revitalizácia hnedých zón – nevyužívaných a upadajúcich nehnuteľností, obnova pamiatkových objektov s využitím tradičných zručností) | 36 | 25% | 8,9 |
K.11 | Trh práce | Zaviesť a využívať nezávislý hodnotiaci systém efektivity účinnosti aktívnych nástrojov trhu práce | 35 | 0% | 0,0 |
K.12 | Trh práce | Vtiahnuť súkromnú konkurenciu do poskytovania služieb zamestnanosti, najmä v umiestňovaní dlhodobo nezamestnaných | 35 | 0% | 0,0 |
L.01 | Verejné financie | Zaviesť do praxe – a najlepšie aj zakotviť ústavným zákonom – deficitnú a dlhovú brzdu (maximálny pomer štátneho dlhu k HDP + fixné výdavkové stropy12); ich prekročenie by bolo možné iba so súhlasom ústavnej, príp. ešte výraznejšej väčšiny v NR SR (ako možnosť pre prípad nevyhnutnej reakcie na živelnú udalosť mimoriadneho rozsahu) | 90 | 100% | 90,0 |
L.02 | Verejné financie | Zakotviť automaticky uplatňované pravidlá výrazne obmedzujúce riziko schválenia nadmernému deficitu, napríklad nulový rast miezd štátnych úradníkov i poslancov NR SR v prípade vysokého (neskôr akéhokoľvek) deficitu v období hospodárskeho rastu | 81 | 100% | 81,0 |
L.03 | Verejné financie | Zakázať poskytovanie tzv. návratných finančných výpomocí a štátnych záruk pre podnikateľské subjekty (nevyhnutné prípady sanácie štátnych firiem riešiť dotáciou, ktorá explicitne prizná vznikajúci štátny dlh) | 57 | 0% | 0,0 |
L.04 | Verejné financie | Stabilizovať prvý pilier úpravou indexačného vzorca dôchodkových dávok a zavedením degresívnej valorizácie dávok z 1. piliera (čím vyšší dôchodok, tým nižšie percento valorizácie); zrušiť vyplácanie vianočného príspevku k dôchodku | 54 | 50% | 27,2 |
L.05 | Verejné financie | Efektívne a transparentne privatizovať štátom vlastnené podniky, resp. podiely v nich (napr. Slovenská pošta, a.s., Letisko M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s., Slovak Telekom, a.s., ZSSK Cargo, a.s., zdravotnícke zariadenia, BIONT, a.s., atď.) | 54 | 0% | 0,0 |
L.06 | Verejné financie | Identifikovať neužitočnú agendu štátnych a iných verejných inštitúcií a jej vypustením vytvoriť priestor na zásadné zníženie počtu zamestnancov i prevádzkových nákladov | 53 | 0% | 0,0 |
L.07 | Verejné financie | Zaviesť tvrdé rozpočtové obmedzenie do sektora poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a umožniť ich exekúciu, čím sa zamedzí tvorbe nových dlhov v zdravotníctve | 49 | 25% | 12,2 |
L.08 | Verejné financie | Výrazne zredukovať prevádzkový deficit verejných financií; nepokračovať v „úsporách“ cez odkladanie kapitálových výdavkov tam, kde sa takto len zvyšuje kumulovaný skrytý deficit napr. v rekonštrukciách/ obnove budov, naopak využiť krízu a priaznivejšie ceny na zrealizovanie napr. odkladaných rekonštrukcií | 48 | 0% | 0,0 |
L.09 | Verejné financie | Zvážiť zmysel existencie niektorých štátnych organizácií a podnikov, resp. štátnych či neštátnych fondov, predovšetkým v oblasti pôdohospodárstva, životného prostredia a kultúry | 47 | 0% | 0,0 |
L.10 | Verejné financie | Zaviesť nákladové limity pre autá a kancelárie štátnych úradníkov; zvážiť centralizovanú správu štátnych budov | 45 | 0% | 0,0 |
L.11 | Verejné financie | Zrušiť dotovanie hypoték, stavebného sporenia, aj úverov zo ŠFRB; prostriedky naakumulované v ŠFRB využívať výhradne na podporu nájomného a sociálneho bývania a nie individuálnej bytovej výstavby | 44 | 0% | 0,0 |
L.12 | Verejné financie | V prípade tých štátnych spoločností, ktoré by sa mali privatizovať, najať najprv krízových manažérov na ich konsolidáciu, aby štát nepredával zle hospodáriace firmy narýchlo a nevýhodne (zvážiť zainteresovanie krízových manažérov na privatizačnom výnose, resp. ocenení firmy pri vstupe strategického partnera) | 39 | 0% | 0,0 |
L.13 | Verejné financie | Zastaviť rast miezd úradníkov aspoň do zásadného zoštíhlenia úradov, zredukovať mimoriadne veľkorysé dôchodkové schémy pre vybrané skupiny štátnych zamestnancov | 38 | 75% | 28,1 |
L.14 | Verejné financie | Zneatriktívniť možnosť súbehu mzdy a poberania predčasného dôchodku | 38 | 75% | 28,1 |
M.01 | Verejné obstarávanie | Využívať vo verejnom obstarávaní v čo najväčšej miere elektronické aukcie a spoločné verejné obstarávanie | 64 | 50% | 32,0 |
M.02 | Verejné obstarávanie | Pri zmluvách nad určitú sumu zaviesť prax – prípadne povinnosť – zverejnenia návrhu zmluvy na primerané časové obdobie ešte pred jej plánovaným podpisom (tiež na internete) ako ďalšiu podmienku platnosti zmluvy | 63 | 50% | 31,5 |
M.03 | Verejné obstarávanie | Zakotviť v zákone explicitné povinnosti a zodpovednosť osôb, ktoré na strane verejného obstarávateľa pripravujú súťažné podklady a rozhodujú o výbere uchádzača, vrátane členov komisií (napr. vykonávať svoju pôsobnosť s odbornou starostlivosťou a v súlade so záujmami verejného obstarávateľa, zaobstarať si a pri rozhodovaní zohľadniť všetky dostupné informácie týkajúce sa predmetu rozhodnutia, zachovávať mlčanlivosť o dôverných informáciách a skutočnostiach, ktorých prezradenie tretím osobám by mohlo obstarávateľovi spôsobiť škodu alebo ohroziť jeho záujmy) | 58 | 25% | 14,5 |
M.04 | Verejné obstarávanie | Zaviesť postihy za nesprávne použitie rokovacieho konania bez zverejnenia, s možnosťou vyžiadať si ex-ante súhlas s použitím tejto metódy Úradom pre verejné obstarávanie (ÚVO) | 56 | 25% | 14,1 |
M.05 | Verejné obstarávanie | Zvážiť povinnosť ÚVO na požiadanie verejného obstarávateľa skontrolovať súťažné podklady ešte pred ich zverejnením; včasné korekcie by zabránili prípadom, keď ÚVO nariadi zrušenie (časti) súťažných podkladov pre ich rozpor so zákonom o verejnom obstarávaní, čo predlžuje trvanie VO a zvyšuje náklady pre obstarávateľa i záujemcov | 56 | 50% | 28,1 |
M.06 | Verejné obstarávanie | Zaviesť osobnú zodpovednosť za chyby v obstarávaní a porušenia finančnej disciplíny (nie iba pokuty z jednej kapitoly rozpočtu do druhej) | 53 | 0% | 0,0 |
M.07 | Verejné obstarávanie | Školiť verejných obstarávateľov – prípadne pripraviť im manuál – s cieľom zvýšiť kvalitu obstarávania, a to nielen z hľadiska formálnosti ale i hospodárnosti (včasná príprava eliminujúca časový stres a výskyt obstarávaní narýchlo a bez súťaže, využívanie vhodných obstarávacích metód, stanovovanie primeraných súťažných podmienok i lehôt a pod.) | 51 | 25% | 12,7 |
M.08 | Verejné obstarávanie | Zásadne zjednodušiť zákon o verejnom obstarávaní (alebo pripraviť úplne nový, podstatne jednoduchší zákon) | 41 | 50% | 20,4 |
N.01 | Vymožiteľnosť práva | Čo najskôr začať zverejňovať všetky rozsudky súdov na internete a umožniť v nich prehľadné vyhľadávanie | 85 | 100% | 85,0 |
N.02 | Vymožiteľnosť práva | Sfunkčniť pravidelné hodnotenia sudcov; opakované negatívne hodnotenie by malo byť podkladom pre rozhodovanie disciplinárnych senátov o sankciách, vrátane zbavenia funkcie sudcu | 68 | 0% | 0,0 |
N.03 | Vymožiteľnosť práva | Zaviesť „čiernu listinu“ podnikateľov, ktorí porušili vybrané zákonné povinnosti, napríklad oneskorene podali dlžnícky návrh na vyhlásenie konkurzu či opakovane porušovali povinnosti voči verejným rozpočtom | 66 | 25% | 16,5 |
N.04 | Vymožiteľnosť práva | Zakázať členstvo v Súdnej rade SR predsedom a podpredsedom súdov, vrátane predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu SR | 62 | 0% | 0,0 |
N.05 | Vymožiteľnosť práva | Zaviesť povinnosť spoločníka vždy ručiť (aj osobným majetkom) za záväzky spoločnosti aspoň do výšky svojho vkladu do základného imania spoločnosti; táto povinnosť by mala vo vzťahu k nesplateným záväzkom spoločnosti zaväzovať i spoločníka, za ktorého spoločníctva tieto záväzky vznikli | 61 | 25% | 15,3 |
N.06 | Vymožiteľnosť práva | Zákonne zakotviť automatickú sankciu v podobe (aspoň čiastočného) zákazu zakladania alebo zúčastňovania sa na podnikaní formou obchodných spoločností osobám (ako spoločníkom, akcionárom), ktoré sa dopustili úmyselnej ekonomickej trestnej činnosti alebo trestnej činnosti súvisiacej s korupciou | 61 | 25% | 15,3 |
N.07 | Vymožiteľnosť práva | Vo výberových konaniach na voľné miesta sudcov zrovnoprávniť advokátov, prokurátorov a vyšších súdnych úradníkov s justičnými čakateľmi; otvoriť výberové konania verejnej kontrole, zaviesť anonymné prvé kolo | 60 | n/a | n/a |
N.08 | Vymožiteľnosť práva | Precizovaním Občianskeho súdneho poriadku obmedziť možnosti vyhýbať sa súdnemu konaniu a predlžovať ho predkladaním rôznych dôvodov, pre ktoré sa osoba (svedok, účastník konania) nemohli pojednávania zúčastniť | 58 | 0% | 0,0 |
N.09 | Vymožiteľnosť práva | Sprísniť kritériá na morálny a odborný profil uchádzača o funkciu sudcu a dôsledne ich posudzovať; zavediesť moderný etický kódex sudcu a primerané sankcie za jeho porušenie | 58 | 0% | 0,0 |
N.10 | Vymožiteľnosť práva | Posilniť rozhodcovské konanie v obchodných sporoch, aby zmluvnými stranami vopred akceptovaného arbitra nemohla jedna zo strán spochybniť žalobou na všeobecnom súde | 56 | 25% | 14,0 |
N.11 | Vymožiteľnosť práva | Zabezpečiť, aby sudca nemohol byť disciplinárne stíhaný za právny názor s výnimkou opakovaných zjavne svojvoľných rozhodnutí | 54 | 25% | 13,6 |
N.12 | Vymožiteľnosť práva | Zriadiť podnikateľské dátové schránky na elektronické doručovanie súdnych písomností | 54 | 50% | 27,0 |
N.13 | Vymožiteľnosť práva | Precizovaním Občianskeho súdneho poriadku eliminovať predlžovanie a predražovanie sporov spôsobené posúvaním agendy medzi súdmi (spresniť povinnosť odvolacieho súdu rozhodnúť vo veci a nevracať spor zbytočne späť na prvostupňový súd) | 53 | 0% | 0,0 |
N.14 | Vymožiteľnosť práva | Zaviesť povinnosť súdu posudzovať relevantnosť dôvodov na podanie odporu pred zrušením platobného rozkazu a zaviesť povinnosť zaplatiť súdny poplatok za odpor už pri jeho podaní (alebo v primeranej lehote po podaní) s exaktne stanovenými odôvodnenými výnimkami | 52 | 0% | 0,0 |
N.15 | Vymožiteľnosť práva | Tam, kde je to vhodné, postupne zavádzať do Občianskeho súdneho poriadku taxatívne lehoty súdov, ktoré sa týkajú napríklad vytýčenia pojednávania a ďalších procesných úkonov (zaslanie výzvy na zaplatenie súdneho poplatku, najdlhšia prípustná lehota na vytýčenie ďalšieho pojednávania, na vypracovanie písomného vyhotovenia rozsudku); predpokladom širšieho uplatňovania pevných lehôt však musí byť ich primeranosť a efektívne riadenie súdov, aby nedochádzalo k stavu, že aj poctiví a pracovití sudcovia budú sankcionovaní len preto, že pri vysokom nápade nových vecí objektívne nemohli stíhať všetky lehoty | 52 | 25% | 12,9 |
N.16 | Vymožiteľnosť práva | Zaviesť náhradné doručenie platobných rozkazov právnickým osobám – fikcia doručenia (t.j. ak si adresát vlastnou vinou neprevezme doručovanú písomnosť, považuje sa po uplynutí lehoty za doručenú). | 50 | 50% | 25,2 |
N.17 | Vymožiteľnosť práva | Stanoviť lehotu na písomné vypracovanie rozsudku od jeho vyhlásenia | 49 | 0% | 0,0 |
N.18 | Vymožiteľnosť práva | Zvážiť zriadenie etickej komisie zloženej aj z neprávnikov, ktorá by prebrala časť doterajších kompetencií Ministerstva spravodlivosti SR, resp. Súdnej rady SR | 47 | 0% | 0,0 |
N.19 | Vymožiteľnosť práva | Zvýšiť minimálny vek na vymenovanie do funkcie sudcu na 35 rokov, aby osoba v pozícii sudcu mala aspoň 10-ročnú predchádzajúcu skúsenosť v inej právnej praxi (vrátane praxe vyššieho súdneho úradníka či justičného čakateľa) po ukončení vysokoškolského štúdia, získala tak dostatočný prehľad, právne vedomosti a zručnosti pre výkon funkcie sudcu | 47 | 0% | 0,0 |
N.20 | Vymožiteľnosť práva | Rozšíriť využívanie vydávania rozsudkov pre zmeškanie v prípade opakovanej neprítomnosti dlžníka na pojednávaní | 47 | 0% | 0,0 |
N.21 | Vymožiteľnosť práva | Zabezpečiť vyšetrovateľom a prokurátorom zaoberajúcim sa ekonomickou kriminalitou dostatočnú odbornú prípravu, možnosť konzultácií s odborníkmi z oblastí účtovníctva, daňovníctva, podnikania a obchodných vzťahov a technické zázemie, najmä vybavenie výpočtovou technikou, permanentným stabilným internetovým pripojením, odborným právnickým programovým vybavením a odbornou literatúrou | 46 | 0% | 0,0 |
N.22 | Vymožiteľnosť práva | Umožniť odklad splatnosti DPH a dane z príjmov pri dlžníkom riadne a včas neuhradených pohľadávkach | 44 | 0% | 0,0 |
N.23 | Vymožiteľnosť práva | Namiesto prijímania nových sudcov investovať viac do administratívnej podpory sudcov, aby tí mali viac času na reálne posudzovanie právnej stránky sporu a boli menej zahltení administratívou | 42 | 0% | 0,0 |
N.24 | Vymožiteľnosť práva | Zabezpečiť väčšiu nezávislosť sudcov od sudcovskej hierarchie; vhodne prerozdeliť kompetencie predsedov súdov na sudcovské rady (grémiá okresných súdov, kolégiá krajských súdov) s cieľom zamedziť svojvoľnému rozhodovaniu predsedov súdov | 41 | 0% | 0,0 |
N.25 | Vymožiteľnosť práva | Znížiť zaťaženosť poverených prokurátorov, policajtov a vyšetrovateľov na útvaroch vyšetrovania ekonomickej trestnej činnosti presunutím časti personálnych kapacít z okresov s menším výskytom kriminality na vyťažené mestské okresy | 34 | 0% | 0,0 |
N.26 | Vymožiteľnosť práva | Prehodnotiť systém odmeňovania príslušníkov Policajného zboru tak, aby bolo pre vyšetrovateľov motivujúce púšťať sa aj do riešenia bežných prípadov ekonomickej kriminality | 33 | 0% | 0,0 |
Z.01 | Zdravotníctvo | Definovať základný balík zdravotnej starostlivosti poskytovaný zo základného (solidárneho) zdravotného poistenia | 59 | 0% | 0,0 |
Z.02 | Zdravotníctvo | Definovať minimálnu sieť poskytovateľov solidárnej zdravotnej starostlivosti v užšom rozsahu, ako je to v súčasnosti | 54 | 0% | 0,0 |
Z.03 | Zdravotníctvo | V zdravotníctve odporúčame užívateľsky komfortným spôsobom zverejňovať čakacie listiny na odkladnú zdravotnú starostlivosť, merať a zverejňovať kvalitu a efektívnosť zdravotníckych zariadení (napríklad pravidelne zostavovať rebríčky zdravotných poisťovní a nemocníc z pohľadu ich kvality a efektívnosti) a najmä rozdeliť na čo má pacient právo na základe povinného zdravotného poistenia a čo si musí zaplatiť, prípadne na čo sa môže pripoistiť | 54 | 25% | 13,4 |
Z.04 | Zdravotníctvo | Poistenie nad rámec definovanej základnej zdravotnej starostlivosti zmeniť na povinné komerčné poistenie | 33 | 0% | 0,0 |