Názory a analýzy

Koalícia podnikaniu viac škodila ako pomáhala

Koaličné strany svojím hlasovaním v Národnej rade SR zlepšovaniu podnikateľského prostredia skôr bránili ako napomáhali. Vyplýva to z hodnotenia vplyvu hlasovaní poslancov na podnikanie, ktorý počas uplynulých štyroch rokov realizovala Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS). K zhoršovaniu podnikateľského prostredia najviac prispeli poslanci najsilnejšej vládnej strany. SMER-SD dosiahol v hodnotení najnižší rating -14,20 bodu na stupnici od -300 do 300 bodov. ĽS-HZDS má rating -13,11 a SNS -12,79 bodu. Záporné ratingy znamenajú, že poslanci vládnej koalície väčšinou hlasovali za prijatie takých zákonov, ktoré boli zo strany podnikateľov hodnotené negatívne. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnila SDKÚ-DS s ratingom 22,70 bodu. Nasledujú SMK s 21,04 bodmi a KDH so 17,78 bodmi.

PAS od júla 2006 sledovala legislatívu ovplyvňujúcu podnikanie a v spolupráci s podnikateľmi posudzovala dopady vybraných zákonov na podnikateľské prostredie. Na základe hodnotenia podnikateľov sa pre každý zákon vypočítal rating, ktorý vyjadruje vplyv zákonov na podnikanie. Následne PAS vyhodnocovala, ako pri týchto zákonoch hlasovali poslanci NR SR – či hlasovali za dobré zákony a proti zlým, alebo naopak. Poslanci, ktorí hlasovali za dobré zákony a proti zlým získavali v hodnotení kladný rating, poslanci hlasujúci opačne získavali v hodnotení negatívny rating.

Výsledky projektu odrážajú rozdielne názory koaličných a opozičných poslancov na formovanie vhodných podmienok na podnikanie. Rating koaličných strán sa pohyboval od -14,20 do -12,79 bodu, čo svedčí o koordinovanom postupe poslancov koaličných strán pri hlasovaniach. Spomedzi poslancov najsilnejšej vládnej strany SMER-SD dosiahli najhoršie hodnotenie -20,24 bodu poslanci Milan Géci a Jaroslav Demian, ktorí síce nastúpili do parlamentu až v 3. štvrťroku 2009, ako náhradníci za zvolených europoslancov, no stihli hlasovať pri viac ako 10 sledovaných zákonoch a preto boli zaradení do konečného hodnotenia. Obaja sa v rebríčku umiestnili sa na 147. mieste. Najlepší výsledok z poslancov za stranu SMER-SD získal Maroš Kondrót s ratingom -10,81 bodu (76. miesto). V ĽS-HZDS dosiahol najhorší výsledok Marián Haľko s ratingom -18,64 bodu a umiestnil sa na 146. mieste. Najvyššie sa umiestnil Miroslav Jureňa, ktorý získal rating -7,44 bodu (68. miesto). Za SNS najviac prispel k zhoršeniu podnikateľského prostredia Ján Chrbet, ktorý spomedzi všetkých hodnotených poslancov získal najhorší rating -21,91 bodu a v konečnom hodnotení poslancov skončil na poslednom 150. mieste. Poslanec Jaroslav Izák je naopak najvyššie umiestneným poslancom nielen za SNS, ale aj za celú koalíciu. Obsadil 66. miesto s ratingom -3,82 bodu.

Všetky opozičné strany získali pozitívny rating, čo znamená, že väčšinou hlasovali za prijatie zákonov s pozitívnym vplyvom na podnikanie alebo hlasovali proti zákonom s negatívnym vplyvom, čím bránili zhoršovaniu podnikateľského prostredia. Najúspešnejším poslancom sa stal Ján Rusnák z SDKÚ-DS, ktorý sa s ratingom +30,86 bodu umiestnil na 1. mieste v celkovom rebríčku. Z poslancov SDKÚ-DS má najnižší rating +19,34 Magdaléna Vášáryová (46. miesto). György Juhász s ratingom +24,87 bodu je na 4. mieste najvyššie umiestneným poslancom za SMK. Najmenej bodov v SMK získal László Miklós (+17,76), ktorý obsadil 56. priečku. Najlepšie hodnoteným poslancom za KDH je Daniel Lipšic na 38. mieste s ratingom +20,76 bodu. Najnižší rating z poslancov KDH získal Pavol Hrušovský (+14,43), ktorý sa umiestnil na 64. mieste.

V rámci hodnotenia poslancov, ktorí nie sú členmi parlamentných strán, získal najvyšší rating +24,28 bodu a 9. miesto v rebríčku Pavol Minárik. Naopak najnižšie sa v tejto skupine poslancov umiestnil Anton Korba (-13,50 bodu a 94. miesto).

Rebríček poslancov NR SR podľa ich vplyvu na podnikateľské prostredie v 4. volebnom období (2006-2010)

P.č. Meno poslanca Strana

Rating
[300;300]

P.č. Meno poslanca Strana

Rating
[300;300]

1. RUSNÁK, Ján SDKÚ

30,86

76. KONDRÓT, Maroš Smer – SD

-10,81

2. ŽITŇANSKÁ, Lucia SDKÚ

25,37

77. DUBRAVAY, Peter SNS

-11,20

3. CIBULKOVÁ, Katarína SDKÚ

25,22

78. TARČÁK, Jozef ĽS – HZDS

-11,42

4. JUHÁSZ, György SMK – MKP

24,87

79. ZÁHUMENSKÝ, Marián Smer – SD

-11,43

5. MARKOVIČ, Peter SDKÚ

24,57

80. TÓTHOVÁ, Katarína ĽS – HZDS

-11,86

6. IVANČO, Jaroslav SDKÚ

24,51

81. GALIS, Dušan Smer – SD

-12,51

7. GALBAVÝ, Tomáš SDKÚ

24,49

82. ZMAJKOVIČOVÁ, Renáta Smer – SD

-12,54

8. JANIŠ, Stanislav SDKÚ

24,31

83. SÁNIOVÁ, Beata ĽS – HZDS

-12,63

9. MINÁRIK, Pavol nezávislý

24,28

84. BELOUSOVOVÁ, Anna SNS

-12,73

10. MIŠŠÍK, Peter SDKÚ

24,19

85. PAŠKA, Pavol Smer – SD

-12,73

11. HORVÁTH, Zoltán SDKÚ

23,91

86. KOVAČÓCY, Marián Smer – SD

-12,91

12. BÁRDOS, Gyula SMK – MKP

23,71

87. PODMANICKÝ, Ján Smer – SD

-13,11

13. NOVOTNÝ, Viliam SDKÚ

23,64

88. KOVARČÍK, Ján ĽS – HZDS

-13,21

14. FARKAS Iván SMK – MKP

23,64

89. FAIČ, Vladimír Smer – SD

-13,38

15. FEDOR, Martin SDKÚ

23,63

90. ČECH, Ján Smer – SD

-13,45

16. DEVÍNSKY, Ferdinand SDKÚ

23,58

91. RAFAJ, Rafael SNS

-13,48

17. SÁRKÖZY, Klára SMK – MKP

23,51

92. GLENDA, Tibor Smer – SD

-13,49

18. PROKOPOVIČ, Pavol SDKÚ

23,50

93. MÜLLEROVÁ, Emília Smer – SD

-13,49

19. PATAKY, Ján SDKÚ

23,50

94. KORBA, Anton nezávislý

-13,50

20. ROSOVÁ, Tatiana SDKÚ

23,38

95. KUBÁNEK, Stanislav Smer – SD

-13,70

21. SZIGETI, János SMK – MKP

23,24

96. LEBOCKÝ, Tibor Smer – SD

-13,71

22. PADO, Martin SDKÚ

23,07

97. PAVLIS, Pavol Smer – SD

-13,71

23. BIRÓ, Ágnes SMK – MKP

22,93

98. RICHTER, Ján Smer – SD

-13,71

24. KUBOVIČ, Pavol SDKÚ

22,92

99. BABIČ, Ján Smer – SD

-13,72

25. HORT, Milan SDKÚ

22,58

100. VAĽOVÁ, Jana Smer – SD

-13,78

26. KURUC, Martin nezávislý

22,49

101. PUČÍK, Rudolf SNS

-13,82

27. KUŽMA, Štefan SDKÚ

22,06

102. HORVÁTH, Juraj Smer – SD

-13,86

28. LIŠKA, Juraj nezávislý

22,01

103. BURIAN, Jozef Smer – SD

-13,94

29. ANDRUSKÓ, Imre SMK – MKP

21,90

104. ZVONÁR, Ján Smer – SD

-14,10

30. NAGY, László nezávislý

21,60

105. KOŠÚTOVÁ, Magda Smer – SD

-14,20

31. CSÁKY, Pál SMK – MKP

21,60

106. ROŠKOVÁ, Ľubica Smer – SD

-14,33

32. BUGÁR, Béla nezávislý

21,34

107. BELÁSOVÁ, Milada SNS

-14,51

33. TKÁČOVÁ, Jarmila SDKÚ

21,28

108. MARTINÁK, Ľuboš Smer – SD

-14,51

34. MIKUŠ, Jozef SDKÚ

21,13

109. REHÁK, Milan ĽS – HZDS

-14,56

35. GOLIAN, Ján SDKÚ

21,13

110. BAČÍK, Branislav Smer – SD

-14,72

36. BAUER, Rudolf nezávislý

20,97

110. GABÁNIOVÁ, Darina Smer – SD

-14,72

37. FREŠO, Pavol SDKÚ

20,78

110. GREČKOVÁ, Lea Smer – SD

-14,72

38. LIPŠIC, Daniel KDH

20,76

110. JÁNOŠ, Vladimír Smer – SD

-14,72

39. SZIGETI, László SMK – MKP

20,51

110. JARJABEK, Dušan Smer – SD

-14,72

40. GIBALOVÁ, Monika KDH

20,40

110. JASAŇ, Viliam Smer – SD

-14,72

41. SLAFKOVSKÝ, Alexander SDKÚ

19,97

110. LAŠŠÁKOVÁ, Jana Smer – SD

-14,72

42. ŠTEFANEC, Ivan SDKÚ

19,85

110. MATEJIČKA, Vladimír Smer – SD

-14,72

43. BERÉNYI, József SMK – MKP

19,69

110. MAZÚROVÁ, Viera Smer – SD

-14,72

44. MIKLOŠ, Ivan SDKÚ

19,68

110. OBRIMČÁK, Peter Smer – SD

-14,72

45. DZURINDA, Mikuláš SDKÚ

19,55

110. PELEGRINI, Peter Smer – SD

-14,72

46. VÁŠÁRYOVÁ, Magdaléna SDKÚ

19,34

110. PETRÁK, Ľubomír Smer – SD

-14,72

47. FRONC, Martin KDH

19,27

110. SENKO, Ján Smer – SD

-14,72

48. KÖTELES László SMK – MKP

19,22

110. VALOCKÝ, Jozef Smer – SD

-14,72

49. DURAY Miklós SMK – MKP

18,86

110. VESTENICKÝ, Emil SNS

-14,72

50. PÁSZTOR, István SMK – MKP

18,84

125. KVORKA, Ján Smer – SD

-14,76

51. MIKLOŠKO, František nezávislý

18,46

126. KRAJKOVIČ, Mikuláš Smer – SD

-14,80

52. BASTRNÁK, Tibor nezávislý

18,45

127. GOGA, Pavol Smer – SD

-14,81

53. SIMON, Zsolt nezávislý

18,44

128. NACHTMANNOVÁ, Oľga Smer – SD

-14,84

54. SZÖGEDI, Anna SMK – MKP

18,00

129. KOTIAN, Miroslav ĽS – HZDS

-14,88

55. ŠIMKO, Jozef KDH

17,90

130. LUKŠA, Michal Smer – SD

-14,92

56. MIKLÓS, László SMK – MKP

17,76

131. VARGA, Ivan Smer – SD

-15,00

57. SABOLOVÁ, Mária KDH

17,23

132. ČÍŽ, Miroslav Smer – SD

-15,13

58. KAHANEC, Stanislav KDH

17,23

133. ŠAŠKO, Ivan SNS

-15,19

59. BROCKA, Július KDH

17,05

134. ŠVIDROŇ, Valentín SNS

-15,44

60. PALKO, Vladimír nezávislý

17,02

135. HALECKÝ, Jozef ĽS – HZDS

-15,54

61. ABRHAN, Pavol KDH

15,77

136. HRADECKÝ, Boris Smer – SD

-15,58

62. GÁL, Gábor nezávislý

15,44

137. MADEJ, Róbert Smer – SD

-15,60

63. GABURA, Peter nezávislý

15,44

138. DAMBORSKÁ, Marta SNS

-15,63

64. HRUŠOVSKÝ, Pavol KDH

14,43

139. DŽURINA, Pavol ĽS – HZDS

-15,87

65. MICHEĽ, Ľuboš nezávislý

7,66

140. CABAJ, Tibor ĽS – HZDS

-16,03

66. IZÁK, Jaroslav SNS

-3,82

141. RYDLO, Jozef SNS

-16,28

67. SLOTA, Ján SNS

-5,98

142. BOBRÍK, Anton Smer – SD

-16,64

68. JUREŇA, Miroslav ĽS – HZDS

-7,44

143. MEČIAR, Vladimír ĽS – HZDS

-16,96

69. URBÁNI, Milan ĽS – HZDS

-7,74

144. MAMOJKA, Mojmír Smer – SD

-17,21

70. ZELNÍK, Štefan SNS

-8,88

145. MUŠKOVÁ, Ľudmila ĽS – HZDS

-18,00

71. KRAMPLOVÁ, Zdenka ĽS – HZDS

-9,13

146. HAĽKO, Marián ĽS – HZDS

-18,64

72. CHELEMENDIK, Sergej SNS

-9,22

147. DEMIAN, Jaroslav Smer – SD

-20,24

73. MIKUŠ, Tibor nezávislý

-9,97

147. GÉCI, Milan Smer – SD

-20,24

74. LÍŠKA, Jozef SNS

-10,32

147. GAJDOŠÍK, Jakub SNS

-20,24

75. ĎURAČKA, Jozef SNS

-10,42

150. CHRBET, Ján SNS

-21,91

Najlepšie a najhoršie zákony

Vo štvrtom volebnom období rokovali poslanci od 4. júla 2006 v Národnej rade SR o 61 zákonoch, ktoré PAS identifikovala ako dôležité z hľadiska ich vplyvu na podnikateľské prostredie. Z nich bolo 59 schválených a 2 zákony schválené neboli. Na základe hodnotenia podnikateľov získal každý hodnotený zákon rating na stupnici od -300 do +300, ktorý vyjadruje vplyv zákona na podnikateľské prostredie. Pozitívny vplyv na podnikanie malo 29 zákonov, negatívne ovplyvnilo podnikanie 31 zákonov a jeden zákon bol podnikateľmi hodnotený neutrálne. Priemerný rating všetkých hodnotených zákonov bol -13,4 bodu, čo potvrdzuje prevahu zákonov s negatívnym vplyvom.

Najlepšie hodnotenie dosiahla nedávno schválená novela zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, v rámci ktorej sa znížila spotrebná daň z nafty. Podnikatelia jej prisúdili rating +64,11 bodu. Zníženie spotrebnej dane malo kompenzovať zvýšené náklady dopravcov z dôvodu zavedenia elektronického mýta. Novela počítala s výpadkom daňových príjmov štátneho rozpočtu v nasledujúcich rokoch, čo vláda navrhla kompenzovať zrušením ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja a ministerstva životného prostredie. Druhým najlepšie hodnoteným zákonom je novela zákona o dani z príjmov prijatá v rámci protikrízových opatrení. Novelou sa skrátila lehota na vrátenie nadmerného odpočtu DPH zo 60 na 30 kalendárnych dní. Zaviedli sa tiež viaceré administratívne zjednodušenia týkajúce sa platenia DPH akými sú skupinová registrácia platiteľov, nezdaňovanie operácií medzi osobami v skupine, či možnosť odpočítania dane v ktoromkoľvek zdaňovacom období kalendárneho roka. Tretím najlepším opatrením bolo neobmedzené ručenie za vklady v bankách, ktoré síce podnikateľské prostredie kvalitatívne nevylepšilo, no v čase nastupujúcej krízy (október 2008) upokojilo veriteľov a predišlo presunom úspor do krajín, ktoré podobné opatrenie zaviedli skôr. Nasleduje protikrízová novela zákona o dani z príjmov, ktorá zvýšila nezdaniteľné minimum, zvýšila sumy na jednorazové odpísanie majetku a zjednodušila účtovníctvo pre drobných podnikateľov. Piatym najlepším opatrením je návrh zákona o transformácii mzdy, v ktorom sa navrhovalo zjednodušenie výpočtu a platenia odvodov formou zlúčenia sociálnych odvodov a platenia odvodov z ceny práce. Hoci si podnikatelia myslia, že tento zákon mohol podmienky na podnikanie zlepšiť, poslanci NR SR ho napokon neschválili.

Najhoršie hodnoteným opatrením uplynulých štyroch rokov sa ratingom -138,72 bodu stala novela zákona o sociálnom poistení z roku 2007. Novela zvýšila stropy na platenie odvodov bez adekvátneho zvýšenia dávok zo sociálneho poistenia, v prvom polroku 2008 otvorila druhý pilier, predĺžila povinnú dobu sporenia v druhom pilieri z 10 na 15 rokov a zvýšil sa správny fond Sociálnej poisťovne z 2,9% na 3,5%. Druhým najhoršie hodnoteným opatrením bola novela zákona o dani z príjmov zo začiatku volebného obdobia, ktorou sa zaviedla tzv. milionárska daň v podobe degresívnej odpočítateľnej položky, zrážková daň na výnosy z predaja podielových listov a obmedzili sa možnosti daňovej asignácie 2 % dane z príjmov len na vybraný okruh činností mimovládneho sektora. Zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia označili podnikatelia ako tretí najhorší zákon končiaceho sa volebného obdobia. Zákon zaviedol povinnú pracovnú zdravotnú službu pre všetkých podnikateľov, vrátane živnostníkov, ktorí nikoho nezamestnávali. Štvrtým najhorším zákonom bola novela Zákonníka práce z roku 2007, ktorá zásadne znížila pružnosť trhu práce, obmedzila reťazenie pracovných pomerov na dobu určitú, zdvojnásobila náklady na prepúšťanie a výrazne posilnila kompetencie odborov na riadení firiem. Piatym najhoršie hodnoteným zákonom je zákon o štátnom rozpočte na rok 2010, ktorý napriek kríze zvyšuje výdavky o 15% a počíta s výrazným nárastom financií z fondov EÚ. Rozpočet neobsahuje zásadné úsporné opatrenia, zvyšuje zadlženosť krajiny a tým zvyšuje riziko rastu daní v budúcnosti.

Poradie hodnotených zákonov vo 4. volebnom období podľa ratingu

P.č. Názov opatrenia

Obdobie prijatia

Rating
[-300;300]

1. Novela zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja

2010Q1

64,11

2. Novela zákona o dani z pridanej hodnoty

2009Q1

60,07

3. Neobmedzené ručenie za vklady v bankách

2008Q4

51,50

4. Novela zákona o dani z príjmov

2009Q1

45,28

5. Návrh zákona o transformácii mzdy*

2009Q4

44,01

6. Zákon o odbornom vzdelávaní a príprave

2009Q2

41,95

7. Zákon o eure

2007Q4

39,60

8. Novela zákona o bankách

2006Q4

38,44

9. Zákon o stimuloch pre výskum a vývoj

2009Q2

30,93

10. Novela zákona o obchodnom registri

2006Q4

29,56

11. Zákon o Špecializovanom trestnom súde

2009Q2

22,19

12. Novela Občianskeho súdneho poriadku

2008Q3

21,37

13. Zákon o štátnom rozpočte na rok 2007

2006Q4

20,63

14. Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii*

2007Q2

19,75

15. Novela zákona o sociálnom poistení

2009Q1

19,08

16. Zákon o elektronickom mýte

2006Q4

18,50

17. Zákon o preukazovaní pôvodu majetku

2010Q1

17,92

18. Novela zákona o službách zamestnanosti

2010Q1

17,33

19. Novela Obchodného zákonníka

2006Q4

15,38

20. Novela zákona o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá

2007Q2

11,88

21. Zákon o investičnej pomoci

2007Q4

11,84

22. Zavedenie zamestnaneckej prémie

2008Q4

10,80

23. Novela zákona o investičnej pomoci

2009Q1

6,31

24. Novela zákona o verejnom obstarávaní

2009Q2

5,57

25. Novela zákona o službách zamestnanosti

2009Q1

5,44

26. Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice

2008Q2

3,75

27. Novela živnostenského zákona

2007Q2

3,65

28. Novela zákona o archívoch a registratúrach

2007Q1

2,83

29. Novela zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci

2008Q1

1,15

30. Štátny rozpočet na rok 2008

2007Q4

0,00

31. Novela zákona o ochrane spotrebiteľa

2008Q3

-0,75

32. Nový školský zákon

2008Q2

-4,31

33. Novela zákona o sociálnom poistení

2009Q4

-11,66

34. Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny

2010Q1

-11,84

35. Novela zákona o službách zamestnanosti

2008Q1

-13,77

36. Novela zákona o dani z príjmov

2009Q4

-17,62

37. Novela zákona o sídlach a obvodoch súdov

2007Q4

-18,20

38. Novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach

2007Q1

-19,98

39. Novela zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách

2009Q3

-22,38

40. Nový Zákon o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností

2008Q4

-27,28

41. Zákon o minimálnej mzde

2007Q4

-29,12

42. Novela zákona o vysokých školách

2007Q3

-29,50

43. Štátny rozpočet na rok 2009

2008Q4

-30,32

44. Programové vyhlásenie vlády

2006Q3

-30,36

45. Zákon o zdravotných poisťovniach

2007Q4

-38,64

46. Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch

2008Q2

-42,92

47. Zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo

2008Q1

-44,53

48. Novela zákona o poštových službách

2008Q1

-44,82

49. Novela zákona o dani z pridanej hodnoty

2006Q4

-47,50

50. Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic

2007Q4

-56,16

51. Novela zákona o minimálnej mzde

2008Q3

-61,31

52. Nový zákon o cenách

2008Q3

-62,88

53. Zákon o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností

2009Q4

-64,52

54. Novela zákona o verejnom obstarávaní

2010Q1

-66,58

55. Zákon o tripartite

2007Q1

-71,70

56. Zavedenie spotrebnej dane z elektriny, uhlia a zemného plynu pre podnikateľov

2007Q4

-74,24

57. Štátny rozpočet na rok 2010

2009Q4

-83,39

58. Novela Zákonníka práce

2007Q2

-101,04

59. Zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia

2007Q4

-110,40

60. Novela zákona o dani z príjmu

2006Q4

-123,50

61. Zákon o sociálnom poistení

2007Q4

-138,72

V prípade ak máte za to, že činnosť PAS je prospešná, podporte nás príspevkom, hoc vo výške kávy v centre Bratislavy, prostredníctvom https://pas.darujme.sk/2893/ alebo na náš účet IBAN:SK 5283 3000 0000 2201 4356 91

O autorovi

PAS

Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) je asociácia sui generis združujúca podnikateľov a tretí sektor založená na princípoch etickosti, otvorenosti, principiálnosti, solidárnosti a zákonnosti.

Hlavným cieľom PAS je skvalitňovanie formálnych a neformálnych pravidiel podnikateľského prostredia v Slovenskej republike v kontexte celospoločenského rozvoja, pre všetkých podnikateľov bez rozdielu.