Koaličné strany svojím hlasovaním v Národnej rade SR zlepšovaniu podnikateľského prostredia skôr bránili ako napomáhali. Vyplýva to z hodnotenia vplyvu hlasovaní poslancov na podnikanie, ktorý počas uplynulých štyroch rokov realizovala Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS). K zhoršovaniu podnikateľského prostredia najviac prispeli poslanci najsilnejšej vládnej strany. SMER-SD dosiahol v hodnotení najnižší rating -14,20 bodu na stupnici od -300 do 300 bodov. ĽS-HZDS má rating -13,11 a SNS -12,79 bodu. Záporné ratingy znamenajú, že poslanci vládnej koalície väčšinou hlasovali za prijatie takých zákonov, ktoré boli zo strany podnikateľov hodnotené negatívne. Na opačnom konci rebríčka sa umiestnila SDKÚ-DS s ratingom 22,70 bodu. Nasledujú SMK s 21,04 bodmi a KDH so 17,78 bodmi.
PAS od júla 2006 sledovala legislatívu ovplyvňujúcu podnikanie a v spolupráci s podnikateľmi posudzovala dopady vybraných zákonov na podnikateľské prostredie. Na základe hodnotenia podnikateľov sa pre každý zákon vypočítal rating, ktorý vyjadruje vplyv zákonov na podnikanie. Následne PAS vyhodnocovala, ako pri týchto zákonoch hlasovali poslanci NR SR – či hlasovali za dobré zákony a proti zlým, alebo naopak. Poslanci, ktorí hlasovali za dobré zákony a proti zlým získavali v hodnotení kladný rating, poslanci hlasujúci opačne získavali v hodnotení negatívny rating.
Výsledky projektu odrážajú rozdielne názory koaličných a opozičných poslancov na formovanie vhodných podmienok na podnikanie. Rating koaličných strán sa pohyboval od -14,20 do -12,79 bodu, čo svedčí o koordinovanom postupe poslancov koaličných strán pri hlasovaniach. Spomedzi poslancov najsilnejšej vládnej strany SMER-SD dosiahli najhoršie hodnotenie -20,24 bodu poslanci Milan Géci a Jaroslav Demian, ktorí síce nastúpili do parlamentu až v 3. štvrťroku 2009, ako náhradníci za zvolených europoslancov, no stihli hlasovať pri viac ako 10 sledovaných zákonoch a preto boli zaradení do konečného hodnotenia. Obaja sa v rebríčku umiestnili sa na 147. mieste. Najlepší výsledok z poslancov za stranu SMER-SD získal Maroš Kondrót s ratingom -10,81 bodu (76. miesto). V ĽS-HZDS dosiahol najhorší výsledok Marián Haľko s ratingom -18,64 bodu a umiestnil sa na 146. mieste. Najvyššie sa umiestnil Miroslav Jureňa, ktorý získal rating -7,44 bodu (68. miesto). Za SNS najviac prispel k zhoršeniu podnikateľského prostredia Ján Chrbet, ktorý spomedzi všetkých hodnotených poslancov získal najhorší rating -21,91 bodu a v konečnom hodnotení poslancov skončil na poslednom 150. mieste. Poslanec Jaroslav Izák je naopak najvyššie umiestneným poslancom nielen za SNS, ale aj za celú koalíciu. Obsadil 66. miesto s ratingom -3,82 bodu.
Všetky opozičné strany získali pozitívny rating, čo znamená, že väčšinou hlasovali za prijatie zákonov s pozitívnym vplyvom na podnikanie alebo hlasovali proti zákonom s negatívnym vplyvom, čím bránili zhoršovaniu podnikateľského prostredia. Najúspešnejším poslancom sa stal Ján Rusnák z SDKÚ-DS, ktorý sa s ratingom +30,86 bodu umiestnil na 1. mieste v celkovom rebríčku. Z poslancov SDKÚ-DS má najnižší rating +19,34 Magdaléna Vášáryová (46. miesto). György Juhász s ratingom +24,87 bodu je na 4. mieste najvyššie umiestneným poslancom za SMK. Najmenej bodov v SMK získal László Miklós (+17,76), ktorý obsadil 56. priečku. Najlepšie hodnoteným poslancom za KDH je Daniel Lipšic na 38. mieste s ratingom +20,76 bodu. Najnižší rating z poslancov KDH získal Pavol Hrušovský (+14,43), ktorý sa umiestnil na 64. mieste.
V rámci hodnotenia poslancov, ktorí nie sú členmi parlamentných strán, získal najvyšší rating +24,28 bodu a 9. miesto v rebríčku Pavol Minárik. Naopak najnižšie sa v tejto skupine poslancov umiestnil Anton Korba (-13,50 bodu a 94. miesto).
Rebríček poslancov NR SR podľa ich vplyvu na podnikateľské prostredie v 4. volebnom období (2006-2010)
P.č. | Meno poslanca | Strana |
Rating |
P.č. | Meno poslanca | Strana |
Rating |
|
1. | RUSNÁK, Ján | SDKÚ |
30,86 |
76. | KONDRÓT, Maroš | Smer – SD |
-10,81 |
|
2. | ŽITŇANSKÁ, Lucia | SDKÚ |
25,37 |
77. | DUBRAVAY, Peter | SNS |
-11,20 |
|
3. | CIBULKOVÁ, Katarína | SDKÚ |
25,22 |
78. | TARČÁK, Jozef | ĽS – HZDS |
-11,42 |
|
4. | JUHÁSZ, György | SMK – MKP |
24,87 |
79. | ZÁHUMENSKÝ, Marián | Smer – SD |
-11,43 |
|
5. | MARKOVIČ, Peter | SDKÚ |
24,57 |
80. | TÓTHOVÁ, Katarína | ĽS – HZDS |
-11,86 |
|
6. | IVANČO, Jaroslav | SDKÚ |
24,51 |
81. | GALIS, Dušan | Smer – SD |
-12,51 |
|
7. | GALBAVÝ, Tomáš | SDKÚ |
24,49 |
82. | ZMAJKOVIČOVÁ, Renáta | Smer – SD |
-12,54 |
|
8. | JANIŠ, Stanislav | SDKÚ |
24,31 |
83. | SÁNIOVÁ, Beata | ĽS – HZDS |
-12,63 |
|
9. | MINÁRIK, Pavol | nezávislý |
24,28 |
84. | BELOUSOVOVÁ, Anna | SNS |
-12,73 |
|
10. | MIŠŠÍK, Peter | SDKÚ |
24,19 |
85. | PAŠKA, Pavol | Smer – SD |
-12,73 |
|
11. | HORVÁTH, Zoltán | SDKÚ |
23,91 |
86. | KOVAČÓCY, Marián | Smer – SD |
-12,91 |
|
12. | BÁRDOS, Gyula | SMK – MKP |
23,71 |
87. | PODMANICKÝ, Ján | Smer – SD |
-13,11 |
|
13. | NOVOTNÝ, Viliam | SDKÚ |
23,64 |
88. | KOVARČÍK, Ján | ĽS – HZDS |
-13,21 |
|
14. | FARKAS Iván | SMK – MKP |
23,64 |
89. | FAIČ, Vladimír | Smer – SD |
-13,38 |
|
15. | FEDOR, Martin | SDKÚ |
23,63 |
90. | ČECH, Ján | Smer – SD |
-13,45 |
|
16. | DEVÍNSKY, Ferdinand | SDKÚ |
23,58 |
91. | RAFAJ, Rafael | SNS |
-13,48 |
|
17. | SÁRKÖZY, Klára | SMK – MKP |
23,51 |
92. | GLENDA, Tibor | Smer – SD |
-13,49 |
|
18. | PROKOPOVIČ, Pavol | SDKÚ |
23,50 |
93. | MÜLLEROVÁ, Emília | Smer – SD |
-13,49 |
|
19. | PATAKY, Ján | SDKÚ |
23,50 |
94. | KORBA, Anton | nezávislý |
-13,50 |
|
20. | ROSOVÁ, Tatiana | SDKÚ |
23,38 |
95. | KUBÁNEK, Stanislav | Smer – SD |
-13,70 |
|
21. | SZIGETI, János | SMK – MKP |
23,24 |
96. | LEBOCKÝ, Tibor | Smer – SD |
-13,71 |
|
22. | PADO, Martin | SDKÚ |
23,07 |
97. | PAVLIS, Pavol | Smer – SD |
-13,71 |
|
23. | BIRÓ, Ágnes | SMK – MKP |
22,93 |
98. | RICHTER, Ján | Smer – SD |
-13,71 |
|
24. | KUBOVIČ, Pavol | SDKÚ |
22,92 |
99. | BABIČ, Ján | Smer – SD |
-13,72 |
|
25. | HORT, Milan | SDKÚ |
22,58 |
100. | VAĽOVÁ, Jana | Smer – SD |
-13,78 |
|
26. | KURUC, Martin | nezávislý |
22,49 |
101. | PUČÍK, Rudolf | SNS |
-13,82 |
|
27. | KUŽMA, Štefan | SDKÚ |
22,06 |
102. | HORVÁTH, Juraj | Smer – SD |
-13,86 |
|
28. | LIŠKA, Juraj | nezávislý |
22,01 |
103. | BURIAN, Jozef | Smer – SD |
-13,94 |
|
29. | ANDRUSKÓ, Imre | SMK – MKP |
21,90 |
104. | ZVONÁR, Ján | Smer – SD |
-14,10 |
|
30. | NAGY, László | nezávislý |
21,60 |
105. | KOŠÚTOVÁ, Magda | Smer – SD |
-14,20 |
|
31. | CSÁKY, Pál | SMK – MKP |
21,60 |
106. | ROŠKOVÁ, Ľubica | Smer – SD |
-14,33 |
|
32. | BUGÁR, Béla | nezávislý |
21,34 |
107. | BELÁSOVÁ, Milada | SNS |
-14,51 |
|
33. | TKÁČOVÁ, Jarmila | SDKÚ |
21,28 |
108. | MARTINÁK, Ľuboš | Smer – SD |
-14,51 |
|
34. | MIKUŠ, Jozef | SDKÚ |
21,13 |
109. | REHÁK, Milan | ĽS – HZDS |
-14,56 |
|
35. | GOLIAN, Ján | SDKÚ |
21,13 |
110. | BAČÍK, Branislav | Smer – SD |
-14,72 |
|
36. | BAUER, Rudolf | nezávislý |
20,97 |
110. | GABÁNIOVÁ, Darina | Smer – SD |
-14,72 |
|
37. | FREŠO, Pavol | SDKÚ |
20,78 |
110. | GREČKOVÁ, Lea | Smer – SD |
-14,72 |
|
38. | LIPŠIC, Daniel | KDH |
20,76 |
110. | JÁNOŠ, Vladimír | Smer – SD |
-14,72 |
|
39. | SZIGETI, László | SMK – MKP |
20,51 |
110. | JARJABEK, Dušan | Smer – SD |
-14,72 |
|
40. | GIBALOVÁ, Monika | KDH |
20,40 |
110. | JASAŇ, Viliam | Smer – SD |
-14,72 |
|
41. | SLAFKOVSKÝ, Alexander | SDKÚ |
19,97 |
110. | LAŠŠÁKOVÁ, Jana | Smer – SD |
-14,72 |
|
42. | ŠTEFANEC, Ivan | SDKÚ |
19,85 |
110. | MATEJIČKA, Vladimír | Smer – SD |
-14,72 |
|
43. | BERÉNYI, József | SMK – MKP |
19,69 |
110. | MAZÚROVÁ, Viera | Smer – SD |
-14,72 |
|
44. | MIKLOŠ, Ivan | SDKÚ |
19,68 |
110. | OBRIMČÁK, Peter | Smer – SD |
-14,72 |
|
45. | DZURINDA, Mikuláš | SDKÚ |
19,55 |
110. | PELEGRINI, Peter | Smer – SD |
-14,72 |
|
46. | VÁŠÁRYOVÁ, Magdaléna | SDKÚ |
19,34 |
110. | PETRÁK, Ľubomír | Smer – SD |
-14,72 |
|
47. | FRONC, Martin | KDH |
19,27 |
110. | SENKO, Ján | Smer – SD |
-14,72 |
|
48. | KÖTELES László | SMK – MKP |
19,22 |
110. | VALOCKÝ, Jozef | Smer – SD |
-14,72 |
|
49. | DURAY Miklós | SMK – MKP |
18,86 |
110. | VESTENICKÝ, Emil | SNS |
-14,72 |
|
50. | PÁSZTOR, István | SMK – MKP |
18,84 |
125. | KVORKA, Ján | Smer – SD |
-14,76 |
|
51. | MIKLOŠKO, František | nezávislý |
18,46 |
126. | KRAJKOVIČ, Mikuláš | Smer – SD |
-14,80 |
|
52. | BASTRNÁK, Tibor | nezávislý |
18,45 |
127. | GOGA, Pavol | Smer – SD |
-14,81 |
|
53. | SIMON, Zsolt | nezávislý |
18,44 |
128. | NACHTMANNOVÁ, Oľga | Smer – SD |
-14,84 |
|
54. | SZÖGEDI, Anna | SMK – MKP |
18,00 |
129. | KOTIAN, Miroslav | ĽS – HZDS |
-14,88 |
|
55. | ŠIMKO, Jozef | KDH |
17,90 |
130. | LUKŠA, Michal | Smer – SD |
-14,92 |
|
56. | MIKLÓS, László | SMK – MKP |
17,76 |
131. | VARGA, Ivan | Smer – SD |
-15,00 |
|
57. | SABOLOVÁ, Mária | KDH |
17,23 |
132. | ČÍŽ, Miroslav | Smer – SD |
-15,13 |
|
58. | KAHANEC, Stanislav | KDH |
17,23 |
133. | ŠAŠKO, Ivan | SNS |
-15,19 |
|
59. | BROCKA, Július | KDH |
17,05 |
134. | ŠVIDROŇ, Valentín | SNS |
-15,44 |
|
60. | PALKO, Vladimír | nezávislý |
17,02 |
135. | HALECKÝ, Jozef | ĽS – HZDS |
-15,54 |
|
61. | ABRHAN, Pavol | KDH |
15,77 |
136. | HRADECKÝ, Boris | Smer – SD |
-15,58 |
|
62. | GÁL, Gábor | nezávislý |
15,44 |
137. | MADEJ, Róbert | Smer – SD |
-15,60 |
|
63. | GABURA, Peter | nezávislý |
15,44 |
138. | DAMBORSKÁ, Marta | SNS |
-15,63 |
|
64. | HRUŠOVSKÝ, Pavol | KDH |
14,43 |
139. | DŽURINA, Pavol | ĽS – HZDS |
-15,87 |
|
65. | MICHEĽ, Ľuboš | nezávislý |
7,66 |
140. | CABAJ, Tibor | ĽS – HZDS |
-16,03 |
|
66. | IZÁK, Jaroslav | SNS |
-3,82 |
141. | RYDLO, Jozef | SNS |
-16,28 |
|
67. | SLOTA, Ján | SNS |
-5,98 |
142. | BOBRÍK, Anton | Smer – SD |
-16,64 |
|
68. | JUREŇA, Miroslav | ĽS – HZDS |
-7,44 |
143. | MEČIAR, Vladimír | ĽS – HZDS |
-16,96 |
|
69. | URBÁNI, Milan | ĽS – HZDS |
-7,74 |
144. | MAMOJKA, Mojmír | Smer – SD |
-17,21 |
|
70. | ZELNÍK, Štefan | SNS |
-8,88 |
145. | MUŠKOVÁ, Ľudmila | ĽS – HZDS |
-18,00 |
|
71. | KRAMPLOVÁ, Zdenka | ĽS – HZDS |
-9,13 |
146. | HAĽKO, Marián | ĽS – HZDS |
-18,64 |
|
72. | CHELEMENDIK, Sergej | SNS |
-9,22 |
147. | DEMIAN, Jaroslav | Smer – SD |
-20,24 |
|
73. | MIKUŠ, Tibor | nezávislý |
-9,97 |
147. | GÉCI, Milan | Smer – SD |
-20,24 |
|
74. | LÍŠKA, Jozef | SNS |
-10,32 |
147. | GAJDOŠÍK, Jakub | SNS |
-20,24 |
|
75. | ĎURAČKA, Jozef | SNS |
-10,42 |
150. | CHRBET, Ján | SNS |
-21,91 |
Najlepšie a najhoršie zákony
Vo štvrtom volebnom období rokovali poslanci od 4. júla 2006 v Národnej rade SR o 61 zákonoch, ktoré PAS identifikovala ako dôležité z hľadiska ich vplyvu na podnikateľské prostredie. Z nich bolo 59 schválených a 2 zákony schválené neboli. Na základe hodnotenia podnikateľov získal každý hodnotený zákon rating na stupnici od -300 do +300, ktorý vyjadruje vplyv zákona na podnikateľské prostredie. Pozitívny vplyv na podnikanie malo 29 zákonov, negatívne ovplyvnilo podnikanie 31 zákonov a jeden zákon bol podnikateľmi hodnotený neutrálne. Priemerný rating všetkých hodnotených zákonov bol -13,4 bodu, čo potvrdzuje prevahu zákonov s negatívnym vplyvom.
Najlepšie hodnotenie dosiahla nedávno schválená novela zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja, v rámci ktorej sa znížila spotrebná daň z nafty. Podnikatelia jej prisúdili rating +64,11 bodu. Zníženie spotrebnej dane malo kompenzovať zvýšené náklady dopravcov z dôvodu zavedenia elektronického mýta. Novela počítala s výpadkom daňových príjmov štátneho rozpočtu v nasledujúcich rokoch, čo vláda navrhla kompenzovať zrušením ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja a ministerstva životného prostredie. Druhým najlepšie hodnoteným zákonom je novela zákona o dani z príjmov prijatá v rámci protikrízových opatrení. Novelou sa skrátila lehota na vrátenie nadmerného odpočtu DPH zo 60 na 30 kalendárnych dní. Zaviedli sa tiež viaceré administratívne zjednodušenia týkajúce sa platenia DPH akými sú skupinová registrácia platiteľov, nezdaňovanie operácií medzi osobami v skupine, či možnosť odpočítania dane v ktoromkoľvek zdaňovacom období kalendárneho roka. Tretím najlepším opatrením bolo neobmedzené ručenie za vklady v bankách, ktoré síce podnikateľské prostredie kvalitatívne nevylepšilo, no v čase nastupujúcej krízy (október 2008) upokojilo veriteľov a predišlo presunom úspor do krajín, ktoré podobné opatrenie zaviedli skôr. Nasleduje protikrízová novela zákona o dani z príjmov, ktorá zvýšila nezdaniteľné minimum, zvýšila sumy na jednorazové odpísanie majetku a zjednodušila účtovníctvo pre drobných podnikateľov. Piatym najlepším opatrením je návrh zákona o transformácii mzdy, v ktorom sa navrhovalo zjednodušenie výpočtu a platenia odvodov formou zlúčenia sociálnych odvodov a platenia odvodov z ceny práce. Hoci si podnikatelia myslia, že tento zákon mohol podmienky na podnikanie zlepšiť, poslanci NR SR ho napokon neschválili.
Najhoršie hodnoteným opatrením uplynulých štyroch rokov sa ratingom -138,72 bodu stala novela zákona o sociálnom poistení z roku 2007. Novela zvýšila stropy na platenie odvodov bez adekvátneho zvýšenia dávok zo sociálneho poistenia, v prvom polroku 2008 otvorila druhý pilier, predĺžila povinnú dobu sporenia v druhom pilieri z 10 na 15 rokov a zvýšil sa správny fond Sociálnej poisťovne z 2,9% na 3,5%. Druhým najhoršie hodnoteným opatrením bola novela zákona o dani z príjmov zo začiatku volebného obdobia, ktorou sa zaviedla tzv. milionárska daň v podobe degresívnej odpočítateľnej položky, zrážková daň na výnosy z predaja podielových listov a obmedzili sa možnosti daňovej asignácie 2 % dane z príjmov len na vybraný okruh činností mimovládneho sektora. Zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia označili podnikatelia ako tretí najhorší zákon končiaceho sa volebného obdobia. Zákon zaviedol povinnú pracovnú zdravotnú službu pre všetkých podnikateľov, vrátane živnostníkov, ktorí nikoho nezamestnávali. Štvrtým najhorším zákonom bola novela Zákonníka práce z roku 2007, ktorá zásadne znížila pružnosť trhu práce, obmedzila reťazenie pracovných pomerov na dobu určitú, zdvojnásobila náklady na prepúšťanie a výrazne posilnila kompetencie odborov na riadení firiem. Piatym najhoršie hodnoteným zákonom je zákon o štátnom rozpočte na rok 2010, ktorý napriek kríze zvyšuje výdavky o 15% a počíta s výrazným nárastom financií z fondov EÚ. Rozpočet neobsahuje zásadné úsporné opatrenia, zvyšuje zadlženosť krajiny a tým zvyšuje riziko rastu daní v budúcnosti.
Poradie hodnotených zákonov vo 4. volebnom období podľa ratingu
P.č. | Názov opatrenia |
Obdobie prijatia |
Rating |
1. | Novela zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja |
2010Q1 |
64,11 |
2. | Novela zákona o dani z pridanej hodnoty |
2009Q1 |
60,07 |
3. | Neobmedzené ručenie za vklady v bankách |
2008Q4 |
51,50 |
4. | Novela zákona o dani z príjmov |
2009Q1 |
45,28 |
5. | Návrh zákona o transformácii mzdy* |
2009Q4 |
44,01 |
6. | Zákon o odbornom vzdelávaní a príprave |
2009Q2 |
41,95 |
7. | Zákon o eure |
2007Q4 |
39,60 |
8. | Novela zákona o bankách |
2006Q4 |
38,44 |
9. | Zákon o stimuloch pre výskum a vývoj |
2009Q2 |
30,93 |
10. | Novela zákona o obchodnom registri |
2006Q4 |
29,56 |
11. | Zákon o Špecializovanom trestnom súde |
2009Q2 |
22,19 |
12. | Novela Občianskeho súdneho poriadku |
2008Q3 |
21,37 |
13. | Zákon o štátnom rozpočte na rok 2007 |
2006Q4 |
20,63 |
14. | Novela zákona o konkurze a reštrukturalizácii* |
2007Q2 |
19,75 |
15. | Novela zákona o sociálnom poistení |
2009Q1 |
19,08 |
16. | Zákon o elektronickom mýte |
2006Q4 |
18,50 |
17. | Zákon o preukazovaní pôvodu majetku |
2010Q1 |
17,92 |
18. | Novela zákona o službách zamestnanosti |
2010Q1 |
17,33 |
19. | Novela Obchodného zákonníka |
2006Q4 |
15,38 |
20. | Novela zákona o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá |
2007Q2 |
11,88 |
21. | Zákon o investičnej pomoci |
2007Q4 |
11,84 |
22. | Zavedenie zamestnaneckej prémie |
2008Q4 |
10,80 |
23. | Novela zákona o investičnej pomoci |
2009Q1 |
6,31 |
24. | Novela zákona o verejnom obstarávaní |
2009Q2 |
5,57 |
25. | Novela zákona o službách zamestnanosti |
2009Q1 |
5,44 |
26. | Zákon o používaní elektronickej registračnej pokladnice |
2008Q2 |
3,75 |
27. | Novela živnostenského zákona |
2007Q2 |
3,65 |
28. | Novela zákona o archívoch a registratúrach |
2007Q1 |
2,83 |
29. | Novela zákona o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci |
2008Q1 |
1,15 |
30. | Štátny rozpočet na rok 2008 |
2007Q4 |
0,00 |
31. | Novela zákona o ochrane spotrebiteľa |
2008Q3 |
-0,75 |
32. | Nový školský zákon |
2008Q2 |
-4,31 |
33. | Novela zákona o sociálnom poistení |
2009Q4 |
-11,66 |
34. | Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch medzi odberateľom a dodávateľom tovaru, ktorým sú potraviny |
2010Q1 |
-11,84 |
35. | Novela zákona o službách zamestnanosti |
2008Q1 |
-13,77 |
36. | Novela zákona o dani z príjmov |
2009Q4 |
-17,62 |
37. | Novela zákona o sídlach a obvodoch súdov |
2007Q4 |
-18,20 |
38. | Novela zákona o regulácii v sieťových odvetviach |
2007Q1 |
-19,98 |
39. | Novela zákona o štátnom dlhu a štátnych zárukách |
2009Q3 |
-22,38 |
40. | Nový Zákon o podávaní cenových návrhov obchodných spoločností |
2008Q4 |
-27,28 |
41. | Zákon o minimálnej mzde |
2007Q4 |
-29,12 |
42. | Novela zákona o vysokých školách |
2007Q3 |
-29,50 |
43. | Štátny rozpočet na rok 2009 |
2008Q4 |
-30,32 |
44. | Programové vyhlásenie vlády |
2006Q3 |
-30,36 |
45. | Zákon o zdravotných poisťovniach |
2007Q4 |
-38,64 |
46. | Zákon o neprimeraných podmienkach v obchodných vzťahoch |
2008Q2 |
-42,92 |
47. | Zákon o úhrade za služby verejnosti poskytované STV a SRo |
2008Q1 |
-44,53 |
48. | Novela zákona o poštových službách |
2008Q1 |
-44,82 |
49. | Novela zákona o dani z pridanej hodnoty |
2006Q4 |
-47,50 |
50. | Zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach na urýchlenie výstavby diaľnic |
2007Q4 |
-56,16 |
51. | Novela zákona o minimálnej mzde |
2008Q3 |
-61,31 |
52. | Nový zákon o cenách |
2008Q3 |
-62,88 |
53. | Zákon o niektorých opatreniach týkajúcich sa strategických spoločností |
2009Q4 |
-64,52 |
54. | Novela zákona o verejnom obstarávaní |
2010Q1 |
-66,58 |
55. | Zákon o tripartite |
2007Q1 |
-71,70 |
56. | Zavedenie spotrebnej dane z elektriny, uhlia a zemného plynu pre podnikateľov |
2007Q4 |
-74,24 |
57. | Štátny rozpočet na rok 2010 |
2009Q4 |
-83,39 |
58. | Novela Zákonníka práce |
2007Q2 |
-101,04 |
59. | Zákon o podpore a rozvoji verejného zdravia |
2007Q4 |
-110,40 |
60. | Novela zákona o dani z príjmu |
2006Q4 |
-123,50 |
61. | Zákon o sociálnom poistení |
2007Q4 |
-138,72 |